O Nas
poznaj NAS i naszą HISTORIĘ
O Nas
HISTORIAWitamy w naszej GALERII
BWA w Olsztynie działa od 1958 r.
1958
BWA w Olsztynie powstało jako Oddział Centralnego Biura Wystaw Artystycznych. Siedziba mieściła się na Zamku olsztyńskim.
1962
Zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki, wraz z decentralizacją CBWA, przekształcono wojewódzkie oddziały w samodzielne jednostki budżetowe podległe wydziałom kultury wojewódzkich rad narodowych
1973
BWA otrzymało nową siedzibę w Planetarium Lotów kosmicznych, a kierownictwo na trzy lata objął artysta plastyk Zbigniew Hinc
1977
Zmiana podlegania jednostek - Urzędom Wojewódzkim - Odtąd nazwa jednostki brzmi Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie. Nowym dyrektorem BWA zostaje Janusz Wierzyński
1994
Nadzór nad działalnością BWA, jako samorządową instytucją kultury przejął Zarząd Miasta Olsztyna. Zasady działania BWA reguluje Statut.
Godziny odwiedzin BWA OLSZTYN
- Wtorek:10:00 - 18:00
- Środa:10:00 - 18:00
- Czwartek:10:00 - 18:00
- Piątek:10:00 - 18:00
- Sobota:11:00 - 18:00
- Niedziela:11:00 - 18:00
Odwiedzających rocznie
Naszych Eksponatów
Lat działania
BWA Galeria Sztuki jest wiodącą galerią sztuki w Olsztynie i regionie. Usytuowana jest w centrum miasta w reprezentacyjnym gmachu, w którym oprócz galerii BWA mieści się Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne oraz Biblioteka Multimedialna „Planeta 11”. Galeria działa tu od 1973 roku, a powołana została w Olsztynie już w 1958 roku, początkowo z siedzibą w olsztyńskim zamku.
BWA Galeria Sztuki ma bardzo dobre warunki wystawiennicze (dwie sale wystawowe; sala główna – 432 m2, sala kameralna – 90 m2. Funkcje wystawiennicze pełni również hall galerii - 100 m2). Galeria posiada własne zbiory sztuki.
Podstawowym celem działalności galerii jest prezentowanie polskiej i zagranicznej sztuki współczesnej na wystawach czasowych oraz prowadzenie działalności edukacyjnej. Galeria BWA jest otwarta na działania w obszarze różnorodnych form artystycznych, od klasycznych dziedzin sztuki, jak malarstwo, grafika, rzeźba, czy fotografia, poprzez performance, instalacje, aż po najnowsze działania w obszarze nowych mediów. Program wystawienniczy obejmuje znaczące, najnowsze zjawiska z dziedziny sztuki, twórczość artystów ciekawych, ważnych, interesujące ekspozycje; wspiera (poprzez wystawy, promocję) osoby wybitnie utalentowane ze środowiska artystycznego Olsztyna i regionu. Od 1975 roku olsztyńska galeria organizuje Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, ważny, ogólnopolski konkurs graficzny o ustalonej już renomie i prestiżu. Od 1998 roku galeria jest również głównym organizatorem Olsztyńskiego Biennale Sztuki, konkursu prezentującego kondycję olsztyńskiego środowiska artystycznego.
BWA Galeria Sztuki współpracuje z innymi wiodącymi galeriami sztuki współczesnej, muzeami, kuratorami, aranżerami wystaw w Polsce, szkołami i stowarzyszeniami twórczymi w regionie.
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie jest finansowana przez Samorząd Miasta Olsztyn.
Galeria prowadzi działalność wydawniczą, którara służy zarówn dokumentacji wydarzeń artystycznych jak i szeroko pojętej edukacji społecznej w zakresie sztuki. W celach edukacyjnych wydajemy foldery i informatory dotyczące naszej działalności, katalogi wystaw, monografie artystów, plakaty informujące o wydarzeniach i wzbogacone o rozszerzone informacje i afisze. Materiały takie jak foldery i informatory są dostępne bezpłatnie. Ponadto oprócz wydawnictw galerii w naszej księgarni posiadamy książki i albumy, które sprowadzamy dla naszej publiczności z innych ośrodków sztuki.
Rola i zadania Galerii BWA
BWA jest największą finansowaną ze środków Samorządu Miasta instytucją wystawienniczą w mieście i galerią publiczną. Myśląc o koncepcji programowej nie można zapominać o jej misyjnym i kulturotwórczym charakterze. Propozycje programowe muszą więc podnosić poprzeczkę, kształtować potrzeby estetyczne i intelektualne odbiorców, ale jednocześnie ułatwiać komunikację między widzem i artystą/sztuką poprzez edukację, informację, dialog, spotkania, zabawę, dyskusję.
Działania, wystawy i imprezy edukacyjne mają być katalizatorem aktywności zarówno środowiska artystycznego regionu jak i społeczności miasta. Mają prowokować i inspirować do rozwoju, samodzielnego myślenia i tworzenia, zadawania pytań i wspólnego szukania odpowiedzi.
Jednocześnie, mając na względzie wysoki poziom prezentowanych wystaw i wydarzeń edukacyjnych należy tak kształtować program, by galeria pozostawała raczej miejscem sztuki czystej i działań z nią właśnie związanych i wokół niej oscylujących.
Istotne jest aby pamiętać, że kształtowanie kultury potrzebuje czasu, ciągłości, procesu, konsekwentnego programu. Podnoszące statystykę działań krótkotrwałe eventy, niezwiązane z głównym nurtem programowym, niekoniecznie służą budowaniu mocnej marki instytucji kulturalnej. Mając to na względzie działania programowe galerii na kolejne lata będą konsekwencją i kontynuacją przyjętego już wcześniej kierunku rozwoju.
Głównym zadaniem Galerii jest prezentacja najnowszych działań i zjawisk w obrębie sztuki, a także odwoływanie się do klasyki, jako do swego rodzaju dziedzictwa intelektualnego, promocja sztuki współczesnej poprzez kształtowanie świadomości odbiorców w programach edukacyjnych
i publikacjach.
Istotnym zadaniem BWA jest rola ważnego ośrodka życia artystycznego miasta i regionu, jaką pełni na arenie kulturalnej. Działania programowe powinny więc również popularyzować te elementy, które kształtują tożsamość regionalną. Podkreślając znaczenie lokalności i promując regionalne zjawiska kulturalne w działaniach Galerii, pamiętać jednocześnie należy o budowaniu ponadlokalnych relacji i konfrontacji.
Funkcjonowanie Galerii na szerokiej mapie innych instytucji kultury, jako ośrodka proponującego ciekawe działania, jako partnera we współpracy i istotny punkt na mapie kulturalnej kraju jest głównym zadaniem BWA.
Cele programowe Galerii BWA
Program wystawienniczy Galerii kładzie nacisk na prezentację najciekawszych, ważnych, nowych zjawisk w sztuce współczesnej.
Zważywszy na charakter instytucji, zakres jej działania, specyfikę miejsca, kontakt z odbiorcami, jej ulokowanie w mieście i regionie, istotne staje się, by prezentować program zróżnicowany, działania twórcze w obrębie wszystkich dziedzin sztuki, nie ograniczając się do eksponowania wiodących trendów, czy zjawisk mainstreamowych. Wiele bowiem interesujących i wartościowych artystycznie rzeczy dzieje się także poza głównym nurtem.
Oprócz budowania silnej, funkcjonującej na arenie ogólnopolskiej marki Galerii, należy też pamiętać o zjawiskach i wydarzeniach związanych z BWA od dawna (Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyńskie Biennale Sztuki – O Medal Prezydenta).
Ważnym punktem w działalności Galerii jest prezentacja twórczości rodzimych artystów, mając na względzie eksponowanie zjawisk i postaw ważnych, o wysokich i uniwersalnych walorach artystycznych. Istotne jest też promowanie projektów związanych z lokalnością, poruszających równocześnie uniwersalne problemy artystyczne czy społeczne.
Do głównych założeń programowych należy:
- prezentacja najważniejszych zjawisk w sztuce nowoczesnej
- prezentacja najistotniejszych zagadnień plastycznych w sztuce współczesnej w cyklu: Klasycy współczesności
- współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się promocją sztuki współczesnej, wymiana kulturalna i artystyczna
- promocja twórczości środowiska olsztyńskiego poprzez prezentacje indywidualne
- i zbiorowe
- mecenat i pomoc Galerii w promowaniu sztuki miejscowych artystów poza regionem poprzez wymianę i kontakt z innymi ośrodkami w kraju i zagranicą
- otwarcie na współpracę z lokalnymi stowarzyszeniami twórczymi, fundacjami, w zakresie promocji i prezentacji sztuki i artystów profesjonalnych, wspieranie inicjatyw kulturalnych organizowanych przez te stowarzyszenia, współdziałanie i współorganizacja projektów kulturalnych i promocja tych działań w regionie i na arenie ogólnopolskiej
- podejmowanie i promowanie wątków lokalnych w projektach artystycznych, zagadnień kształtujących tożsamość regionalną np. związanych z dziedzictwem kulturowym regionu
- ożywienie i aktywizacja środowiska studenckiego, młodzieżowego, inspirowanie i motywowanie do uczestnictwa w poznawaniu i tworzeniu (wykłady, propozycje edukacyjne i artystyczne, spotkania)
- kontakt i wymiana między środowiskami akademickimi (Wydział Sztuki UWM, Akademie Sztuk Pięknych, kierunki artystyczne uczelni uniwersyteckich)
- promocja regionu i miasta na arenie ogólnopolskiej (w tym m. in. promocja konkursu Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego i działań z nim związanych)
- promocja zbiorów BWA w szerokim zakresie, digitalizacja kolekcji BWA, opracowanie dokumentacji, udostępnienie kolekcji na stronach internetowych galerii oraz w ramach wypożyczeń
- wzbogacanie kolekcji przez zakupy i darowizny
Zarys zagadnień programu merytorycznego Galerii BWA na lata 2020-2025
- wystawy z cyklu Klasycy współczesności (m.in. Jan Tarasin, Stanisław Fijałkowski, Roman Opałka, Wojciech Fangor, Tadeusz Kantor, Jerzy Bereś)
- prezentacja istotnych zjawisk sztuki nowoczesnej (m.in. Dominik Lejman, Leon Tarasewicz, Katarzyna Kozyra, Mikołaj Smoczyński, Marek Chlanda, Bożena Biskupska, Izabella Gustowska)
- FEMI – looki- cykliczne wystawy sztuki feministycznej oraz sztuki tworzonej przez kobiety organizowane w marcu
- Laureaci Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego – zorganizowanie wystawy indywidualnej w sali kameralnej BWA laureatowi Grand Prix QDiLP w drugim roku po edycji konkursu
- kontynuacja i promocja środowiskowego przeglądu twórczości - Olsztyńskiego Biennale Sztuki - O Medal Prezydenta
- Laureaci Grand Prix Olsztyńskiego Biennale Sztuki - O Medal Prezydenta – zorganizowanie wystawy indywidualnej w sali kameralnej BWA laureatowi w następnym roku po edycji konkursu
- fotografia kreacyjna, artystyczna, prasowa - cykl wystaw i spotkań z fotografami
- pokazy indywidualne i zbiorowe artystów środowiska lokalnego
- pokazy wybranych projektów Stypendium Artystycznego Samorządu Olsztyna, Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, najlepszych i najwartościowszych pod względem profesjonalnych rozwiązań twórczych
- wystawy problemowe i kuratorskie realizowane przez zaproszonych kuratorów
- wystawy problemowe i kuratorskie realizowane przez macierzystą placówkę
Zarys zagadnień programu edukacyjnego Galerii BWA na lata 2020-2025
Edukacja jest bardzo ważną częścią działalności galerii. Program edukacyjny, bazujący na prezentacji wybranych zjawisk sztuki, ma ułatwić odbiorcom zrozumienie języka sztuk plastycznych i szeroko pojętej kultury. Służy otwarciu na sztukę i kształtowaniu potrzeb estetycznych.
Szczególnie ważne jest pozyskanie młodego widza, licealistów, studentów, ponieważ to oni będą stanowić o kształcie i kondycji intelektualnej naszego społeczeństwa. Nie należy równocześnie zapominać o innych grupach wiekowych. Galeria przygotowuje wiele propozycji dla seniorów, ale również dla małych dzieci oraz grup rodzinnych. Poprzez cykl warsztatów, spotkań autorskich, dyskusji, prezentacji, będziemy dawać impuls do regularnego kontaktu z instytucją kulturalną, jaką jest galeria. Z czasem zaowocuje to wykształceniem wśród publiczności naszego miasta potrzeby stałego kontaktu ze sztuką współczesną.
Trzeba pamiętać, że działania Galerii to ciągły proces, a kształt propozycji programowych będzie kontynuacją dotychczasowej linii działania, poszerzany w zależności od wniosków jakie wyciągamy z obserwacji potrzeb publiczności i trendów w zakresie popularyzacji sztuki współczesnej. Wszelkie propozycje Galerii służą wykształceniu potrzeby kontaktu z kulturą wyższą, przełamaniu bariery niedostępności, niezrozumienia. Chcemy uświadomić potencjalnym odbiorcom, jak ważną rolę odgrywa kształtowanie własnej wrażliwości w kontaktach z dziełem sztuki i spowodować by pamiętali, że to przecież głównie sztuka i filozofia czyni nas ludźmi.
Najważniejsze cykle i programy edukacyjne:
- Czwartek Kulturalny w Galerii - cykl wykładów dla młodzieży i dorosłych poświęconych najnowszym tendencjom w sztuce współczesnej, spotkania z artystami, kuratoramii teoretykami sztuki
- promocje książek dotyczących sztuki, zjawisk kulturalnych i społecznych - spotkania z ich autorami
- spotkania i warsztaty ze znanymi fotografami
- kontynuacja programu popularyzatorskiego i edukacyjnego dla szkół ponadpodstawowych "Ze sztuką na ty"
- program edukacyjny dla szkół wszystkich stopni - "Sztuka dla każdego"
- pogadanki i oprowadzanie po wystawach, lekcje z analizy dzieła sztuki
- publikacje: zaproszenia oraz bezpłatne foldery i przewodniki po wystawach
- działalność wydawnicza: katalogi wystaw problemowych i indywidualnych, plakaty
- warsztaty plastyczne dla dzieci i dorosłych popularyzujące wiedzę o sztuce, zagadnieniach plastyki i poszerzającą wiedzę o podstawowych pojęciach z zakresu sztuki i formyplastycznej (grupy szkolne, przedszkolne, seniorzy)
- "Środa dla seniora" – cykl wykładów z zakresu sztuki współczesnej przeznaczonych dla seniorów
- Niedzielne oprowadzania po wystawach
- Sobotnie rodzinne warsztaty plastyczne
- "Mali odkrywcy sztuki" – program edukacyjny dla najmłodszych dzieci
- program edukacyjny dla młodzieży, z zakresu dotyczącego zagadnień związanych z rynkiem sztuki, wystawiennictwem, przygotowanie do zawodu artysty lub kuratora
Planowane inwestycje:
- modernizacja oświetlenia ekspozycyjnego obu sal galerii
- modernizacja systemu grzewczego i wentylacyjnego; regulacja poziomu temperatury
- i wilgotności pomieszczeń
- modernizacja sali (podłoga, dodatkowe gniazda elektryczne, system małej architektury)
- termomodernizacja budynku (środki unijne)
Zarys zagadnień związanych ze strukturą organizacyjną i finansowaniem BWA na lata 2020-2025
Z obserwacji dotychczasowej pracy zespołu wnioskuję, że wskazana jest niewielka zmiana w strukturze wewnętrznej organizacji pracy. Galeria, kładąc duży nacisk na aktywność działu organizacji wystaw, tak w zakresie wystawiennictwa jak i edukacji, wymaga dobrze przygotowanego zespołu.
Najważniejszy wydaje się taki podział obowiązków, żeby jak najlepiej wykorzystać potencjał pracowników i ich osobiste kwalifikacje i predyspozycje. Zbudowanie dobrze działającego, profesjonalnego, zaangażowanego w działania galerii zespołu, gwarantuje sukces wspólnych działań. Praca w galerii sztuki jest specyficzna i wymaga od pracowników dużej kreatywności i elastyczności, wymaga pasji i samokształcenia, a przede wszystkim zrozumienia tej specyfiki, jaka towarzyszy działaniom instytucji kultury.
Możliwości w zakresie finansowania i pozyskiwania dodatkowych jego źródeł
- dotacje podmiotowe
- dotacje celowe
- pozyskiwanie środków własnych ze sprzedaży i usług
- środki z programów ministerialnych i innych grantów
- środki pozyskiwane od sponsorów, darczyńców – kontakty z regionalnymi przedsiębiorstwami i biznesem
- w ramach współpracy na terenie województwa, pozyskiwanie środków z samorządu województwa
- pozyskiwanie środków unijnych na rozbudowę i modernizację obiektu