
ŚWIAT SIĘ ZESZMACIŁ, JA DO TEGO RĘKI NIE PRZYŁOŻĘ
CZEŚNIK, HUBER, PRUSKI „Świat się zeszmacił, ja do tego ręki nie przyłożę"
wernisaż: 7 marca (czwartek), godz. 18.00
7 marca - 3 kwietnia 2013, sala główna
Koncert i wizualizacja w trakcie wernisażu: „Tędy do szaleństwa" Dominika Hoppe, Tomasz Seidler
Troje przyjaciół, artystów na wspólnej wystawie w olsztyńskiej galerii BWA: znają się od lat, spotykają na plenerach artystycznych, wspólnie tworzą (malarstwo, rysunek, obiekty), spierają w niekończących się dysputach o sztuce, naszych czasach. Wśród nich niekwestionowany mistrz Henryk Cześnik, profesor związany z gdańską ASP, Jan Pruski, pomysłodawca przedsięwzięcia, znany artysta olsztyński oraz niepokorny Jurgen Huber z Niemiec. Nie konfrontowali jeszcze swoich działań na wspólnej wystawie, tu zmierzyli się pod wiele mówiącym zdaniem: „Świat się zeszmacił, ja do tego ręki nie przyłożę".
Łączy ich podobny rodzaj buntu, bardzo ekspresyjna, mocna forma wypowiedzi. Techniki, jakie stosują, głównie własne, mieszane, często są ważną składową aktu tworzenia. Cześnik maluje, klei m.in. na zużytych szpitalnych prześcieradłach, Huber stosuje ostre kolory, dokleja, barwi skrawki kartonów, papierowe talerzyki. Pruski w swoich pracach - w tym najnowszym projekcie - jest wśród nich najbardziej „klasyczny", czysty w formie, wręcz monochromatyczny, rozbielony, ale też chyba najbardziej przejmujący w wymowie. Piękna w formie, pełna pustki, wywołująca dreszcz, czystość jego najnowszych obrazów to, jak głoszą tytuły, swoisty komentarz do bolączek współczesnego świata, totalitaryzmów XX wieku, bulwersujących wydarzeń aktualnych, tej „złej" strony życia, którą epatują współczesne media.
W pracach całej trójki artystów zauważalne jest zmaganie z materią, tak, by jak najlepiej dopracować powstałą w zamyśle wizję ukazania tematu. Jan Pruski zwykł mówić „nie chcę malować ładnie, chcę opowiadać o tym, co mnie wkurza". I te słowa można odnieść również to twórczości Henryka Cześnika i Jurgena Hubera. W pracach Cześnika jest duża doza malarskiego gestu, kpiarstwa, żartu, ale mocno podszyta smutkiem, niezgodą na to, że potrafimy tak psuć ten „najpiękniejszy ze światów". Huber stara się przerysowaną kreską, ostrą plamą barwy mówić o nieustającej dzikości naszych czasów. Szczególne miejsce na wystawie w olsztyńskiej BWA zajmują dwa obiekty prezentowane w specjalnych pomieszczeniach, jeden to „Misteria" Cześnika, drugi to „Czy nie wstyd Wam..." Pruskiego, te dwie prace, które stanowią swoistą dominantę ekspozycji, są też chyba najbardziej celnym komentarzem do idei przyświecającej artystom. / Małgorzata Jackiewicz-Garniec /
Henryk Cześnik. Urodzony w 1951 r. w Sopocie, studia w PWSSP w Gdańsku, dyplom z malarstwa w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego, w 1977 r. Miał ponad sto wystaw indywidualnych na całym świecie. Prace znajdują się w zbiorach muzeów narodowych m.in. Warszawie, Gdańsku, Moskwie, Dreźnie oraz w wielu kolekcjach prywatnych. Profesor zwyczajny gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureat nagród, m.in.: I nagrody na Biennale Sztuki Gdańskiej 1983/87, Nagrody artystycznej im. C.K. Norwida, 1988, Sopockiej Muzy 2006, Nagrody Rektorskiej I Stopnia za wybitne osiągnięcia artystyczne, 2008. Odznaczony Krzyżem Św. Stanisława za krzewienie kultury polskiej za granicą, 2008.
Jurgen Huber. Urodzony w 1954 roku w Altenstadt, w Bawarii, mieszka i pracuje w Regensburgu. Zajmował się różnymi dziedzinami, by od 1987 roku poświęcić się całkowicie sztuce. Uprawia malarstwo, techniki szklane, należał do grupy artystycznej „Dlaczego ptaki latają", założył Stowarzyszenie Artystów w Grazu. Pobyty studyjne w Londynie, Mediolanie, Lubljanie (Słowenia), Nykarleby (Finlandia) oraz Bydgoszczy (Polska). Autor oraz uczestnik ponad 70 wystaw, głównie w krajach Europy.
Jan Pruski. Urodzony w 1957 roku w Malborku. Mieszka i pracuje w Olsztynie. Uprawia malarstwo, rzeźbę, grafikę. Kilkuletnie pobyty studyjne w Niemczech, wolny słuchacz kursów artystycznych w Berlinie. Od lat dziewięćdziesiątych z powodzeniem prezentował swoją twórczość na wystawach indywidualnych oraz uczestniczył w zbiorowych w Niemczech, Francji, Szwecji i w Polsce. Uzyskał roczne stypendium twórcze Ministra Kultury i dziedzictwa Narodowego w 2006, odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej" w 2005.
------
Three friends, artists, with a joint exhibition at the BWA Art Gallery in Olsztyn. They've known each other for years, they meet at plein-air workshops, create together (painting, drawing, objects), and spend hours together thrashing out their thoughts on art and our times. The unquestioned master, Henryk Cześnik, full professor at the Gdańsk Academy of Fine Arts; Jan Pruski, the motivating force of ventures and celebrated Olsztyn artist, and rebellious Jürgen Huber from Germany. This is the first time their works have been exhibited together; here they meet under the polysemantic title 'I'm not dabbling in this mess of a world'.
The same sort of revolting spirit links them, a strong, expressive form of narrative. Their various techniques, individual, mixed, are often an important element of the act of creation. Cześnik paints and uses collage on used hospital sheets; Huber likes collage and really sharp colours, he dyes bits of cardboard and paper plates. In this most recent project Pruski is the most 'classical' of them all – clean lines, almost monochromatic, bleached – but also perhaps the most pitiful in meaning. Beautiful in form, peppered with void, the cleanliness of his latest works gives us the shivers; as the titles indicate, a peculiar comment on the ills of the modern world, the totalitarianism of the 20th century, the awesome events of today, the evil side of life that the contemporary media shock us with.
In all the works of this 'trojka' there is a struggle with the material, a struggle as to how best to refine the depiction of the idea. What Pruski says is 'I don't want to paint nice things, I want to paint what pisses me off'. These words will do just as well for the creations of Henryk Cześnik and Jürgen Huber. In Cześnik's work we can see a fair dose of artistic gesture, mockery, messing around, but with a strong undercurrent of sadness, of aversion to the way we are managing to destroy this 'best of all possible worlds'. Huber, with an exaggerated stroke, a sharp stain of colour, tells of the unremitting wildness of our times. Two objects shown in separate areas, Cześnik's 'Mysteries' and Pruski's 'Commercial Crucifix' have a special place in this exhibition; these two pieces are individual, predominant features and also perhaps the most pertinent comment on the thesis which motivates these artists. / Małgorzata Jackiewicz-Garniec /
Henryk Cześnik was born in 1951 in Sopot and is a graduate of the Painting Department of the Higher School of Plastic Arts in Gdansk; he obtained his diploma under the supervision of Professor Kazimierz Ostrowski in 1977.Since then he has had more than 100 individual exhibitions in prestigious galleries throughout the world. His works can be found in the collections of the museums of Dresden, Gdansk, Katowice, Moscow, Olsztyn, Sophia and Warsaw, and in many private collections. He was a laureate in various artistic competitions, and obtained first prize twice at the Gdansk Biennial (1983, 1987, first prize in Frankenthal, West Germany (1983), Art PrizeGTPS (Gdansk Society of Friends of the Arts) (1987), C.K. Norwid Art Prize (1988), and the Mayor of GdanskPlastic Art Prize 1989. He was honoured with a scholarship in Worpspede, Germany in 1990. He now holds the position of Full Professor at the Academy of Fine Arts in Gdansk.
Jürgen Huber was born in 1954 in Eastern Bavaria, Germany. Jürgen has background in book printing and the Civil Service. He also founded the 'Kartenhaus Kollektiv' publishers in Regensburg. Since 1986 he has been a freelance artist and a member of 'Warum Vögel Fliegen' group (1987-1994) and has published six books including his own works and several essays from various authors. He has shown his work in more than 70 exhibitions in Germany as well as internationally. He lived for long periods in London (1986) and Milan (1995) and has now settled in Regensburg.
Jan Pruski was born in 1957. Lives and works in Olsztyn. His work is mostly painting (mainly mixed techniques on paper) and also sculpture and graphics. He has had many individual and joint exhibitions in Poland and abroad. His works are to be found in many private and state collections. He has taken part in international symposia on art. In 2004 he represented Poland on an individual exhibition as part of the 'New Poland's Season' (Mairie du8e arrondissement) in Paris.