KRAINA

 Wojtek Moskwa

Kraina - Wojtek Moskwa

Wernisaż: 5 kwietnia (czwartek), godz. 18:00

5 kwietnia - 6 maja, sala kameralna

 

Współpraca:    


 

„KRAINA” to efekt półrocznej wędrówki (listopad 2015/maj 2016) po wschodnich rubieżach Mazur. Projekt realizowany dla Muzeum Historycznego w Ełku śladami sieci torów Ełckiej Kolei Wąskotorowej, obecnie wykorzystywanych jedynie na dwunastokilometrowym odcinku łączącym Ełk z Sypitkami.

W fotografiach Wojtka Moskwy odnalazłem atmosferę mitu. Nie znam tak wyciszonej, syntetycznej i świadomej rejestracji ducha terenów położonych przy wąskim torze. Nie potrafię zgadnąć, czy Moskwa fotografuje jawę czy też sen, czy zasadził się na realny świat, czy też trafił w miejsca, które nie istnieją do końca…
Niby wszystko jest tu namacalne i prawdziwe, a jednocześnie trudno oprzeć się wrażeniu, że razem z autorem kroczymy przez mazurski sen, w niewiadomym kierunku, zagubieni i odlegli. Część tych fotografii stoi poza czasem – mogła być wykonana wczoraj, czterdzieści lub sto lat temu. Rzecz bowiem dzieje się w pejzażu, w którym ślady człowieka są coraz słabiej widoczne.
Fotografie Moskwy mają dla mnie funkcję otwierającą na coś większego. Czuję w nich, być może niezależny od intencji autora, naddatek, któremu na imię ż a l . Jest tak, jakby autor dał się prowadzić zarośniętą ścieżką, skrajem pola, zapomnianym torowiskiem. Komu? Czemu? W jakim kierunku? Pojęcia nie mam. Mam natomiast graniczące z pewnością przypuszczenie, że to, co kiedyś było historią, w oszczędnych, chwilami ascetycznych kompozycjach Moskwy, jest milczeniem… / Michał Olszewski

NIEPOKORNOŚĆ DALEKICH DRÓG

 Zofia Rydet

Zofia Rydet - Niepokorność dalekich dróg

Wernisaż: 12 kwietnia (czwartek), godz. 18:00

12 kwietnia - 20 maja, sala główna

 

Kurator: Andrzej Pawełczyk

Współpraca:  

Oprawa wernisażu:   

 

Prace udostępnione dzięki uprzejmości Fundacji im. Zofii Rydet

 

Twórczość Zofii Rydet bywa współcześnie, zbyt pochopnie, oceniana przez pryzmat cyklu: Zapis socjologiczny, którego wartość wywodzi się z narracji właściwej dla społecznie zaangażowanej sztuki krytycznej, abstrahując od wartości artystycznej samych prac w nim zawartych.

Na wystawie będziemy mogli zobaczyć także inne prace Zofii Rydet, z cyklu: Nieskończoność dalekich dróg, Świat uczuć i wyobraźni, które w swej profetyczności są jak baśniowe teodycee, będące przeczuciem naiwnej epifanii współczesnego eklektycznego świata. I jeżeli te cykle możemy uznać za wyraz estetycznego i formalnego buntu, to kobiece portrety zawarte w cyklu Czas przemijania są jak modlitwa, która nie szuka odpowiedzi na cierpienie zawarte w przemijaniu, ale uważnie go doświadcza. Sztuka Zofii Rydet jest komplementarna jako wyraz twórczej postawy. 
I poprzez to otwiera w nas przestrzeń na dialog z pięknem i ontologią ukrytą w codzienności, w jej najprostszych przejawach. / AP

Zofia Rydet. Jedna z najwybitniejszych postaci fotografii polskiej. Urodziła się w 1911 r. w Stanisławowie na Kresach Wschodnich. W 1933 roku ukończyła Główną Szkołę Gospodarczą w Snopkowie pod Lwowem. Po wojnie i krótkim pobycie w Rabce osiedliła się w Bytomiu. W wieku 40 lat odżyła w niej młodzieńcza fascynacja fotografią. W 1954 roku, zachęcona sukcesami w lokalnych konkursach fotograficznych, wstąpiła do Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego, gdzie rozwijała umiejętności i ważne przyjaźnie z innymi fotografami. W 1961 roku już jako członkini ZPAF przeprowadziła się z Bytomia do Gliwic, gdzie od 1963 roku uczyła fotografii na Politechnice Gliwickiej. Równocześnie rozsyłała swoje zdjęcia na międzynarodowe przeglądy fotografii w Polsce i na całym świecie, zdobywając medale, wyróżnienia i międzynarodowe tytuły AFIAP i EFIAP. Dużo podróżowała w latach 60. odwiedziła m.in. Jugosławię, Włochy, Egipt, Grecję, Liban, Albanię, Hiszpanię, Węgry. Zofia Rydet zmarła w 1997 roku w Gliwicach. Prace artystki znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym: w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a także zagranicznych: m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i w National Museum of Photography Film and Television w Bradford.