SIEDEM TAŃCÓW II

 Zuzanna Janin

Zuzanna Janin "Siedem tańców II"

Wernisaż: 7 kwietnia (czwartek), godz. 18:00

7 kwietnia - 8 maja, sala główna

 

Współpraca:    

 

"Zuzanna Janin pracuje seriami, a impulsów do pracy dostarcza jej nieustannie zmieniająca się rzeczywistość. Wciąż na nowo podejmuje eksperymenty z materiałami i technikami, by poszerzyć możliwości porozumiewania się z publicznością. Cechy jej prac to różnorodność, warstwowość, nakładające się obrazy. Wspólnym mianownikiem jest postawa artystki, którą określić można jako kompulsywną potrzebę podążania za wyznawanymi przez siebie wartościami i bezwzględną szczerość. (…) Pamięć jest miejscem, z którego Zuzanna Janin obserwuje świat zewnętrzny. Swoje prace, zakorzenione w doświadczeniu i obserwacji, otwiera na idee nas wszystkich. Wystawa Siedem tańców dobrze pokazuje tę rozpiętość – od jednostki do społeczności. Od tego, co osobiste, do tego, co da się uogólnić. Pokazuje nie tyle czające się między tymi obszarami napięcie, ile raczej płynność, łączenie się jednego z drugim. (...) Zdjęcie samej artystki, autoportret Selfie. Czarna jak ja uchodzić może za motto całej wystawy. Autorka niknie w ciemności, ma zamknięte oczy. Zabieg ten kieruje nasze myśli nie tyle ku dość oczywistemu stwierdzeniu, że obrazy, które śledzimy na wystawie, narodziły się w jej wyobraźni, ile sugeruje dystansowanie się artystki od otwartego wspominania o autobiografii. Zamknięte oczy Zuzanny Janin są także symbolicznym podsumowaniem jej postawy artystycznej. Jej gestem skierowanym do nas, widzów. Z jednej strony bowiem w jej dziełach dostrzec można wyraźny akcent położony na komunikację, kontakt – artystce zależy na porozumieniu z widzem. Z drugiej jednak sztuka zawiera w sobie coś, czego nie da się przekazać w logiczny, uporządkowany sposób. Zawiera w sobie pierwiastek irracjonalny, intymny, emocjonalny. Portretując się z zamkniętymi oczami, artystka mówi: a teraz kolej na was. (...)" / Magdalena Ujma

Zuzanna Janin - urodzona w 1964 w Warszawie, rzeźbiarka, autorka instalacji, wideo instalacji, fotografii i działań performatywnych. Studiowała na ASP w Warszawie i ECAV Sierre w Szwajcarii. Zajmuje się tematyką miejsca, pamięci i czasu, a głównym motywem jej prac jest wizualizacja nieuchwytnego stanu “pomiędzy”. Artystka transformuje odnalezione fragmenty pamięci osobistej, uniwersalizując je i zderzając z pamięcią zbiorową i obrazami powszechnej historii na tle współczesnych problemów społecznych i politycznych. Brała udział w Biennale w Istambule, Biennale w Sydney, Sonsbeek’93, Biennale w Liverpool, a także w 54 Biennale Sztuki w Wenecji w prezentacji Rumunii. Jej prace prezentowane były na pokazach wideo i wystawach indywidualnych w: Kunstverein w Salzburgu Galerii Zachęta, Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa), Kunsthalle w Wiedniu, Królikarnia-Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, MAM, Museum of Modern Art, Rio de Janeiro, Galerii Entropia we Wrocławiu, Galerii Foksal w Warszawie. Współpracuje z Galerią lokal_30 w Warszawie.

 

ZAPACH FARBY

 Wiesław Bieńkuński

Wiesław Bieńkuński "Zapach farby"

Wernisaż: 14 kwietnia (czwartek), godz. 18:00

14 kwietnia - 8 maja, sala kameralna


Współpraca:

 

Wernisaż otworzy kwartet smyczkowy w składzie: Aleksandra Kupczyk, Patrycja Błaszak, Andrzej Kupczyk, Marek Bieńkuński
W programie: Dymitr Szostakowicz - VIII Kwartet smyczkowy c – moll op 110

Do niedawna mocno zatopiony w budowaniu graficznych obrazów, ciągle eksperymentując, poszerzałem na swój własny użytek warsztat graficzny, traktując grafikę jako główny atrybut zawodu. Techniki, w których pracowałem wprzęgałem na przemian w tworzenie obrazu bardziej graficznego lub malarskiego. Mimo woli zacząłem wprowadzać do grafiki efekty malarskie - upodabniać grafikę do malarstwa. Tak rozpoczął się nowy etap  – eksperymentowanie z malowaniem bezpośrednio na blasze. Czując potrzebę bardziej swobodnego podejścia do koloru zacząłem równolegle uprawiać technikę monotypii i pracować na płótnie. I może ten zapach płótna i farby przywodzi metafory oraz analogie. Dostrzegając podobieństwa w rzeczach niepodobnych, chcę dotrzeć do uczuć i zatartych wspomnień. / WB

„Zapach farby” to kolejna z artystycznych odsłon Wiesława Bieńkuńskiego. Związany na stałe z grafiką warsztatową, w swojej najnowszej prezentacji kolejny raz sięga po paletę. Wprowadza widza do jednego ze swoich twórczych światów, aby zaprezentować wynik intensywnej pracy nad blisko setką płócien, które powstawały na przestrzeni ostatnich trzech lat. Jak sam mówi, był to czas pracy wynikający z symbolicznej tęsknoty za „zapachem farby” i wykorzystaniem dostępnych dla malarstwa środków wyrazu artystycznego. Admiratorzy twórczości graficznej artysty przyzwyczajeni do często mrocznych, monochromatycznych wizji zostają tym razem włączeni w bogaty kolorystycznie świat. Wielobarwność i intensywność form wydaje się eksplodować z płócien z niewiarygodną wręcz siłą. Świetliste cynobry, karmin, błękity, żółć neapolitańska, zielenie są mocne i kipią pełnią życia.

Wiesław Bieńkuński mówiąc o swojej twórczości zwraca uwagę na silną więź z dziełem, deklaruje, że niejako jest tym co maluje. Obcując z jego obrazami stajemy zatem przed nim samym. Poznajemy szeroką rozpiętość jego nastrojów i oglądamy efekt pełnych pasji zmagań twórczych. Pokazując swoje różne oblicza artysta prowadzi widza do odkrywania komplementarności świata. Połączenie skrajnych biegunów, które odbywa się na jego płótnach, daje obraz pełni życia w całej jego złożoności. Artysta odkrywa je ciągle na nowo. Teraz jest czas malowania. / Magdalena Janota Bzowska


Wiesław Bieńkuński - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autor ponad trzydziestu wystaw indywidualnych, uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach krajowych i zagranicznych, m.in.: IV Biennale De Gravure, Musee de Digne-Les-Bains, Francja,1984; Międzynarodowe Biennale Grafiki, Kraków, 1986; Polish Art, Museum of Kónigsberg, Rosja, 1988; II International Graphic Festival, Francja, 1989; Contemporary Polish Printmaking Exhibition, Gerhart Hauptman Haus, Dusseldorf, Niemcy, 1993; Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków,1994; Print Triennal ‘94 „Consumenta 95”, Nurnberg, Niemcy, 1995; Bradley University, Ilinois, USA, 1996; International Print Show, Dublin ‘96, Irlandia, 1996; Międzynarodowe Triennale Grafiki - Kraków ’97 „Grafika 100 Miast”, Myślenice, 1997; Printmakersp Worldwide Print Exhibition, Gilkey Center, Portland Art Museum, USA, 1997; City Museum of Valberg, Szwecja, 2003; City Gallery of Art, Hamstad, Szwecja, 2003; Japonia – Polska Triennale – 100 Miast, Lublin SMTG, Kraków, 200; Pejzaż za horyzontem, St. Brieuc, Francja, 2007; Kochajmy Warmię, Perugia, Włochy, 2007; 60 lat ZPAP Okręgu Olsztyńskiego, Galeria ZPAP w Olsztynie 2007; Grafika Warszawska, Galeria Test, Warszawa, 2008; Dom Kultury Polskiej, Dailes Galeria Arka, Wilno, 2009; Grunwald Art, Dom Polski Wschodniej, Bruksela, 2010; Galeria Rynek, Olsztyn(w 100 lecie ZPAP, OO, Olsztyn), 2011; „PRINT” Polska – Szkocja, Muzeum Warmii i Mazur (współrealizator projektu), 2011; Twórcy - Pedagodzy, Centrum Promocji Kultury, Praga, Warszawa, 2012; "Malarstwo" - Galeria MOK, Olsztyn, 2013; "Za horyzontem" - San Gemini, Włochy, 2013; "Anamnesis" - Edinburgh College of Art, 2013; Międzynarodowy Plener "Grunwald art". Reszel 2014; Cykl wystaw "Ameryka, Wenecja, Ruś, 2014; " PERYFERIE GRAFIKI" Galeria APS, Warszawa, 2015.

W 1989 r. współreaktywował ZPAP Okręg Olsztyński, w latach 1990-1993 członek jego Zarządu. W latach 1991-2003 pełnił funkcję Plastyka Miejskiego. Od 1996 r. jest członkiem Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Od 2009 r. członek Stowarzyszenia Areszt Sztuki w Olsztynie. W latach 1991-2006 roku był pracownikiem naukowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie (od roku 1999 Uniwersytet Warmińsko-Mazurski). Tytuł profesora sztuk plastycznych otrzymał w 2011 r. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Pracuje również w Katedrze Architektury Krajobrazu na Wydziale Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

W roku 1997 wyróżniony przez Ministra Kultury i Sztuki odznaką Zasłużony Działacz Kultury, w roku 2006 wyróżniony przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W 2016 roku wyróżniony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.