
JACQUELINE LIVINGSTON. W CIENIU FEMINIZMU. NA OBRZEŻACH SZTUKI AMERYKAŃSKIEJ LAT 60. I 70. W.
Wernisaż: 4 kwietnia (czwartek), godz. 18:00
4 kwietnia - 26 maja, sala kameralna
KURATORKA: Mariola Balińska
Wystawa W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX w. jest prezentacją fotografii nieżyjącej już amerykańskiej artystki Jacqueline Livingston, eksperymentującej z narracją biograficzną i socjologicznym komentarzem zmian społecznych lat 60. i 70. XX wieku. Zestaw ponad 40 prac odnosi się do dwóch kluczowych dekad w sztuce amerykańskiej i takich zjawisk, jak wkraczająca na scenę artystyczną druga fala feminizmu, połączona z politycznymi postulatami równości płci, ze sprzeciwem wobec dyskryminacji oraz z ruchami pacyfistycznymi. Przemiany społeczno-polityczne połączone z rewolucją seksualną skierowały uwagę artystki na ciało i seksualność człowieka. Jej fotografie mają wymiar osobisty, te prezentowane na wystawie trudno rozgraniczyć na archiwum rodzinne lub zdjęcia dedykowane wystawiennictwu. Dokumentując przestrzeń prywatną własnej rodziny, artystka mimowolnie stała się częścią polityki, a jej prace poddano szerokiej ocenie wartościującej negatywnie. Mimo odważnej i nieugiętej postawy manifestowanej potrzebą równości w podejmowaniu tematów sztuki jej twórczość pozostała w cieniu feminizmu lat 70. Warto podjąć refleksję i zbadać dorobek tej artystki, aby przywrócić pamięć o tak ważnej postaci dla amerykańskiej kultury, której twórczość zdecydowanie wyprzedziła swój czas. / Mariola Balińska
Jacqueline Livingston urodziła się w 1943 r. w Phoenix w stanie Arizona (USA), zmarła w 2013 r. w Ithace, w stanie Nowy Jork (USA). Była amerykańską artystką wizualną, fotografką. Od 1962 r. studiowała edukację artystyczną w Arizona State University. Uczyła fotografii w UC Berkeley Extension Program w San Francisco, Cornell University, University of Rhode Island i Ithaca College. Uczestniczyła w ponad 100 wystawach, w tym 26 indywidualnych. Jej prace znajdują się w prywatnych i państwowych kolekcjach na całym świecie: San Francisco Museum of Modern Art (Kalifornia), Frankfurter Kunstverein (Frankfurt), Bibliotheque Nationale (Paryż), Herbert F. Johnson Museum, Cornell University (Ithaca) oraz w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
* Wydarzenie towarzyszące wystawie: 25.04.2019 (czwartek).
Wykład: O politycznym aspekcie twórczości Jacqueline Livingston końca dekady lat 70. XX w. w Stanach Zjednoczonych, który poprowadzi kuratorka wystawy Mariola Balińska (Muzeum Narodowe w Gdańsku). Spotkaniu będzie towarzyszyła prezentacja multimedialna stanowiąca pokaz fotografii artystki pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz archiwum Leo Brissette.

ESENCJA ZGRZYTU
Wernisaż: 23 maja (czwartek), godz. 18:00
23 maja - 24 lipca, sala główna
SPONSORZY:
Prezentowana wystawa stanowi próbę zmierzenia się z własną twórczością i jej oceną. Podzielona w metodyczny sposób przestrzeń galerii jest rodzajem labiryntu, gdzie prace powstałe na przestrzeni ponad 10 lat stają się elementami rzeczywistości zastępczej. Artysta poprzez swoją sztukę konstruuje świat pozornej jedności, by zwrócić uwagę odbiorcy na istnienie systemów warunkujących sposób postrzegania. Stopniowo, wkraczając w głąb sali widz przekonuje się, że sprzeczność pojawia się również na poziomie samego tworzywa. Z pozoru delikatna i krucha ceramika, staje się bohaterką wielkoformatowych rzeźb.
Piotr Nowak pracuje w ramach zdarzenia przestrzennego, obiektu, rzeźby, czy prostego działania posiadającego interesujące walory wizualne. Istotne w jego twórczości jest by nie zakładać określonego sposobu poruszania się w obszarze wybranej dziedziny artystycznej, jak i materii. Wręcz przeciwnie, artysta z zasady działa intermedialnie i nastawiony jest na proces poszukiwawczy, który w efekcie określa metodę realizacji jego pracy.
Za sprawą swoich prac pragnie przedstawić uczucie bycia w zawieszeniu, stanie pomiędzy pewnością a zwątpieniem, bezpieczeństwem a niepokojem. Autor stawia pytania o związki między zmysłową percepcją, a zdolnością ludzkiej wyobraźni. W swoich pracach artysta konsekwentnie powraca do zagadnień takich jak grawitacja, równowaga, kontrast i objętość.
Większość dzieł prezentowanych na wystawie jest efektem poszukiwań w medium ceramicznym. Są to rezultaty procesów wymagających wyjątkowej precyzji i umiejętności. Dla autora istotne jest wyznaczanie nowych granic wytrzymałości materiału, często wykonuje prace przekraczające ludzką skalę. Ceramika nie jest jednak jedynym medium, z którym pracuje artysta. Na wystawie pojawi się również tkanina, druk oraz wideo.
Esencja Zgrzytu w założeniu wypełnia przestrzeń w sposób nieinwazyjny, stwarzając warunki do refleksyjnego i swobodnego odczuwania, przeżywania o charakterze nie tylko estetycznym, ale i dydaktycznym.
Piotr Nowak urodził się w Olsztynie w 1984 r. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła, dyplom obronił w 2009 r. W latach 2007-2008 przebywał na stypendium na Uniwersytecie w Porto (Portugalia). W 2009 r. rozpoczął studia na Wydziale Sztuk Wizualnych w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo (Norwegia), które ukończył w 2011 r. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, video, projektowaniem. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych. Wielokrotny stypendysta Arts Council Norway (2012, 2013, 2018). Jest aktywnym członkiem wielu organizacji zrzeszających artystów, m.in. reprezentuje Norwegię jako członek Międzynarodowej Akademii Ceramiki (IAC). Uczestniczył w licznych sympozjach w Europie i Azji. Jego Prace znajdują się w muzeach i kolekcjach prywatnych na całym świecie. Ostatnie kilka lat poświęcił głownie na prace ze sztuka w przestrzeni publicznej w Norwegii i w Polsce. Mieszka i pracuje w Oslo.