
JACQUELINE LIVINGSTON. W CIENIU FEMINIZMU. NA OBRZEŻACH SZTUKI AMERYKAŃSKIEJ LAT 60. I 70. W.
Wernisaż: 4 kwietnia (czwartek), godz. 18:00
4 kwietnia - 26 maja, sala kameralna
KURATORKA: Mariola Balińska
Wystawa W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX w. jest prezentacją fotografii nieżyjącej już amerykańskiej artystki Jacqueline Livingston, eksperymentującej z narracją biograficzną i socjologicznym komentarzem zmian społecznych lat 60. i 70. XX wieku. Zestaw ponad 40 prac odnosi się do dwóch kluczowych dekad w sztuce amerykańskiej i takich zjawisk, jak wkraczająca na scenę artystyczną druga fala feminizmu, połączona z politycznymi postulatami równości płci, ze sprzeciwem wobec dyskryminacji oraz z ruchami pacyfistycznymi. Przemiany społeczno-polityczne połączone z rewolucją seksualną skierowały uwagę artystki na ciało i seksualność człowieka. Jej fotografie mają wymiar osobisty, te prezentowane na wystawie trudno rozgraniczyć na archiwum rodzinne lub zdjęcia dedykowane wystawiennictwu. Dokumentując przestrzeń prywatną własnej rodziny, artystka mimowolnie stała się częścią polityki, a jej prace poddano szerokiej ocenie wartościującej negatywnie. Mimo odważnej i nieugiętej postawy manifestowanej potrzebą równości w podejmowaniu tematów sztuki jej twórczość pozostała w cieniu feminizmu lat 70. Warto podjąć refleksję i zbadać dorobek tej artystki, aby przywrócić pamięć o tak ważnej postaci dla amerykańskiej kultury, której twórczość zdecydowanie wyprzedziła swój czas. / Mariola Balińska
Jacqueline Livingston urodziła się w 1943 r. w Phoenix w stanie Arizona (USA), zmarła w 2013 r. w Ithace, w stanie Nowy Jork (USA). Była amerykańską artystką wizualną, fotografką. Od 1962 r. studiowała edukację artystyczną w Arizona State University. Uczyła fotografii w UC Berkeley Extension Program w San Francisco, Cornell University, University of Rhode Island i Ithaca College. Uczestniczyła w ponad 100 wystawach, w tym 26 indywidualnych. Jej prace znajdują się w prywatnych i państwowych kolekcjach na całym świecie: San Francisco Museum of Modern Art (Kalifornia), Frankfurter Kunstverein (Frankfurt), Bibliotheque Nationale (Paryż), Herbert F. Johnson Museum, Cornell University (Ithaca) oraz w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
* Wydarzenie towarzyszące wystawie: 25.04.2019 (czwartek).
Wykład: O politycznym aspekcie twórczości Jacqueline Livingston końca dekady lat 70. XX w. w Stanach Zjednoczonych, który poprowadzi kuratorka wystawy Mariola Balińska (Muzeum Narodowe w Gdańsku). Spotkaniu będzie towarzyszyła prezentacja multimedialna stanowiąca pokaz fotografii artystki pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz archiwum Leo Brissette.

WYKŁAD: AMERYKA U STERU. NOWE KIERUNKI I TENDENCJE W SZTUCE AMERYKAŃSKIEJ II POŁOWY XX W.
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie serdecznie zaprasza na spotkanie z cyklu popołudniowych wykładów o sztuce współczesnej, które odbędzie się 16 maja (czwartek) o godz. 17:30 w siedzibie galerii – Piłsudskiego 38, Olsztyn.
Spotkanie pt. Ameryka u steru. Nowe kierunki i tendencje w sztuce amerykańskiej II połowy XX wieku, które odbędzie się w czwartek, 16 maja o godz. 17:30 poprowadzi dr Ewa Gładkowska.
Drugi wykład z cyklu poświęconego sztuce amerykańskiej prezentuje nowe kierunki i tendencje ujawniające się w sztuce amerykańskiej od lat 50. XX wieku. Wielość i różnorodność zrodzonych w Stanach Zjednoczonych zjawisk i tendencji artystycznych takich, jak m.in. happening, pop art, hiperrealizm, minimal art, conceptual art, land art, body art, sztuka kinetyczna tworzy barwny świat sztuki, który docierał do Europy i inspirował europejskich artystów. Osiedlają się tu i dziś znani europejscy artyści, by wymienić Christo, Marinę Abramović, czy Krzysztofa Wodiczkę. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy od połowy XX wieku to Stany Zjednoczone stają się Mekką artystów, a wiodące amerykańskie muzea sztuki współczesnej Parnasem do zdobycia?
dr Ewa Gładkowska - historyk sztuki, adiunkt w Pracowni Przedmiotów Teoretyczno - Metodycznych Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Doktorat napisała pod kierunkiem prof. Tadeusza Chrzanowskiego. Członkini Grupy Roboczej Polskich i Niemieckich Historyków Sztuki i Konserwatorów. Główne obszary badań: historia sztuki nowoczesnej, historia estetyki, socjologia sztuki oraz dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur. Autorka licznych publikacji w języku polskim, niemieckim i angielskim poświęconym sztuce najnowszej, socjologii sztuki oraz dziedzictwu Warmii i Mazur.