
ESENCJA ZGRZYTU
Wernisaż: 23 maja (czwartek), godz. 18:00
23 maja - 24 lipca, sala główna
SPONSORZY:
Prezentowana wystawa stanowi próbę zmierzenia się z własną twórczością i jej oceną. Podzielona w metodyczny sposób przestrzeń galerii jest rodzajem labiryntu, gdzie prace powstałe na przestrzeni ponad 10 lat stają się elementami rzeczywistości zastępczej. Artysta poprzez swoją sztukę konstruuje świat pozornej jedności, by zwrócić uwagę odbiorcy na istnienie systemów warunkujących sposób postrzegania. Stopniowo, wkraczając w głąb sali widz przekonuje się, że sprzeczność pojawia się również na poziomie samego tworzywa. Z pozoru delikatna i krucha ceramika, staje się bohaterką wielkoformatowych rzeźb.
Piotr Nowak pracuje w ramach zdarzenia przestrzennego, obiektu, rzeźby, czy prostego działania posiadającego interesujące walory wizualne. Istotne w jego twórczości jest by nie zakładać określonego sposobu poruszania się w obszarze wybranej dziedziny artystycznej, jak i materii. Wręcz przeciwnie, artysta z zasady działa intermedialnie i nastawiony jest na proces poszukiwawczy, który w efekcie określa metodę realizacji jego pracy.
Za sprawą swoich prac pragnie przedstawić uczucie bycia w zawieszeniu, stanie pomiędzy pewnością a zwątpieniem, bezpieczeństwem a niepokojem. Autor stawia pytania o związki między zmysłową percepcją, a zdolnością ludzkiej wyobraźni. W swoich pracach artysta konsekwentnie powraca do zagadnień takich jak grawitacja, równowaga, kontrast i objętość.
Większość dzieł prezentowanych na wystawie jest efektem poszukiwań w medium ceramicznym. Są to rezultaty procesów wymagających wyjątkowej precyzji i umiejętności. Dla autora istotne jest wyznaczanie nowych granic wytrzymałości materiału, często wykonuje prace przekraczające ludzką skalę. Ceramika nie jest jednak jedynym medium, z którym pracuje artysta. Na wystawie pojawi się również tkanina, druk oraz wideo.
Esencja Zgrzytu w założeniu wypełnia przestrzeń w sposób nieinwazyjny, stwarzając warunki do refleksyjnego i swobodnego odczuwania, przeżywania o charakterze nie tylko estetycznym, ale i dydaktycznym.
Piotr Nowak urodził się w Olsztynie w 1984 r. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła, dyplom obronił w 2009 r. W latach 2007-2008 przebywał na stypendium na Uniwersytecie w Porto (Portugalia). W 2009 r. rozpoczął studia na Wydziale Sztuk Wizualnych w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo (Norwegia), które ukończył w 2011 r. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, video, projektowaniem. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych. Wielokrotny stypendysta Arts Council Norway (2012, 2013, 2018). Jest aktywnym członkiem wielu organizacji zrzeszających artystów, m.in. reprezentuje Norwegię jako członek Międzynarodowej Akademii Ceramiki (IAC). Uczestniczył w licznych sympozjach w Europie i Azji. Jego Prace znajdują się w muzeach i kolekcjach prywatnych na całym świecie. Ostatnie kilka lat poświęcił głownie na prace ze sztuka w przestrzeni publicznej w Norwegii i w Polsce. Mieszka i pracuje w Oslo.

JEDEN ORGANIZM
Wernisaż: 30 maja (czwartek), godz. 18:00
30 maja - 30 czerwca, sala kameralna
KURATORKA: Joanna Tekla Woźniak
DŹWIĘK: Andrey Merkhel, Tetyana Khoroshun
Patrycja Pi Pa Piwosz tworzy rzeźby, przedmioty artystyczne i instalacje mające zaciekawić odbiorcę formą sztucznych elementów wzorowanych na naturalnych, tak odpychających jak i mogących pociągać.
Wykorzystuje różnorodne materiały pochodzenia naturalnego i sztucznego, zestawiając ze sobą fragmenty ubrań, futra z recyclingu, sztuczne włosy, pakuły lniane, silikon, wosk… a nawet elementy z własnoręcznie wykonanej ceramiki. Istotne jest dla niej łączenie tworzyw ze względu na ich fizyczność i walory dotykowe, często na zasadzie dychotomii: miękkie-twarde, ciepłe-zimne, jak i na ich znaczenie: przedmioty osobiste-znalezione, tradycyjne-nowoczesne itd.
W „Jednym organizmie” wszystko jest ze sobą połączone, oddziałuje na siebie, wzajemnie się zmienia, bo choćbyśmy ulegli na chwilę złudzeniu, iż jesteśmy autonomicznymi jednostkami, faktycznie zawsze jesteśmy częścią większej całości. Propozycja artystki to odwołanie do ludzkiego ciała, ale też szerzej domu, społeczeństwa i świata. / Joanna Tekla Woźniak
Patrycja Pi Pa Piwosz ur. w 1983 r. mieszka i pracuje w Poznaniu. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performance art, kostiumem i scenografią. W 2008 r. uzyskała dyplom na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych na ASP w Poznaniu. W roku 2017 rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą m.in. w BWA Olsztyn, BWA Kielce, Salon Akademii (Wrszawa), Galeria Biała (Lublin), Galeria Labirynt (Lublin), Alte Feuerwache Loschwitz (Drezno). Uczestniczyła w takich festiwalach jak m.in. Gogolfest Kiev Ukraine, Zuider Festival Enschede Netherladns, Triennale Rzeźby Poznań, Festiwal Scena Tańca Studio, Teatr Studio Warszawa, Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra’2018, OD NOWA, Toruń. Jest współautorką licznych międzynarodowych projektów z pogranicza sztuk wizualnych, teatru i nowego tańca. Laureatka grantu dla młodych naukowców 2018 oraz Nanodramy 2018. Dwukrotnie otrzymała nagrodę od Czapski Art Foundation.