
LIFE IN 3D. ART TERRARIUM
LIFE IN 3D. Art Terrarium
Wernisaż: 14 kwietnia (czwartek) godz. 18.00
14 kwietnia – 26 maja, sala główna
Kurator wystawy: Ewelina Bobińska
Architektura wystawy, logotyp, scenografia multimedialna: Cezary Koczwarski.
Wystawa sztuki użytkowej „LIFE IN 3D. Art Terrarium" to prezentacja współczesnego polskiego designu, wyjątkowa okazja, by zobaczyć w jednym miejscu prace rodzimych projektantów, które zachwyciły publiczność najważniejszych światowych targów designu takich jak DMY w Berlinie, 100% Design w Rotterdamie, Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie czy Tokio Design Week. Wśród obiektów prezentowanych w Olsztynie są te wyróżniane i nagradzane, które można już zamówić u projektantów i upiększyć nimi wnętrza naszych domów (taborety Oskara Zięty, lampy Emandes, Kafti czy studia Puff-Buff, dywany duetu Agnieszka Czop i Joanna Rusin), są prototypy i wzory ze strefy idei (ceramika Katarzyny Goleń czy Kariny Marusińskiej) oraz prace dyplomowe utalentowanych studentów akademii artystycznych (wzory kaszubskie Anny Dul i Agaty Krawczyk, magazyn o polskim designie z tekstami Piotra Wiśniewskiego z NOBO – jedyny istniejący egzemplarz do obejrzenia na naszej wystawie). Są też najnowsze projekty wykonane specjalnie dla olsztyńskiej wystawy (innowacyjna scenografia multimedialna Cezarego Koczwarskiego czy regał „Herringbone" Asi Piaścik).
Wspólną cechą właściwą dla kreatywności zaproszonych do wystawy młodych twórców jest przemyślany wybór materiałów, indywidualizm i konsekwentne wykorzystanie inspiracji. Dla niektórych będzie to ekologiczne przesłanie wykorzystania wtórnego materiałów (siedziska „Pasedo" z papierowych ścinków, czysta minimalistyczna forma łóżka „Erythrocyte", którego bazą jest dętka traktora, czy też „Kvadratt"– mebel z makulatury tektury falistej, który zdobył I nagrodę w międzynarodowym konkursie Recycling DesignPreis 2009). W innych obiektach zastosowano energooszczędne rozwiązania (np. pachnące abażury „O!", wykorzystujące emitowane przez żarówkę ciepło, które zwykle jest marnowane). Dla innych artystów inspiracją jest tradycja polskiego zdobnictwa ludowego (dywany MOHO, „Koronkowy stolik" Jakuba Sobiepanka, czy „Etno-ściana" Jana Kallwejta).
Wyjątkowymi eksponatami są „Meble z pamięcią" Agnieszki Lasoty, które łączą design ze sztuką nowych mediów. Odnalezione elementy starych mebli zamknięte są w konstrukcjach ze szkła, które chwilami, za pomocą elektrycznej polaryzacji, zmieniają się w matowy ekran odbijający projekcję: obraz-wspomnienie mebla z lat jego świetności. W warstwie konceptualnej i intelektualnej są to swoiste „wehikuły czasu", które przenoszą widza w świat pamięci i efemerycznych śladów przeszłości.
Projekty wyselekcjonowane do wystawy obrazują nasze codzienne życie „w trzech wymiarach", artyści potraktowali temat w przeważającej części z lekkością, grą i żartem, często z dystansem do tradycyjnych form przyjętych w designie czy funkcji, z jakimi kojarzymy znany mebel. Artyści bawią się materiałem, prostym, dostępnym, typu drewno, filc, papier, tworząc fantastyczne przedmioty czasem z pogranicza sztuki, zachęcając nas swoim optymizmem i kreatywnością do indywidualnego ożywiania swojego najbliższego prywatnego otoczenia.
Wystawa zaaranżowana jest w sposób pobudzający wyobraźnię widza. „LIFE IN 3D. Art Terrarium" to ludzka przestrzeń życiowa zamknięta w terrarium, w którym prawidła ustala sztuka. Widz wkraczając w architekturę ekspozycji może obserwować, ale jednocześnie jest obserwowany, gdyż staje się uczestnikiem interaktywnej gry. W półmroku sali widz spotyka podświetlone i częściowo przeszklone symboliczne terraria wydzielające poszczególne mieszkalne sfery prywatnego codziennego życia: sypialnię, kuchnię, jadalnię, salon, bawialnię. Każdy pokój jest inny, ma swój indywidualny charakter; w każdym widz odkryje „skarby" nowego polskiego wzornictwa. Wszystkie wzory w swoim „naturalnym środowisku" - książki na półkach, plakaty na ścianach, ceramika w kuchni, oryginalny mebel w salonie czy w jadalni - przekonują nas, że współczesne polskie wzornictwo to świeże i zaskakujące pomysły, kreatywne rozwiązania, ale przede wszystkim wyjątkowość i piękno w zwyczajnej szarej codzienności.
ASP GDAŃSK Anna Dul & Agata Krawczyk, AZE, BETON, Piotr Paszkiewicz, Agnieszka Czop & Joanna Rusin, DESIGNLAB, DINGFLUX Asia Piaścik, DOT STUDIO Grzegorz Cholewiak, EMANDES, Katarzyna Goleń, Jadwiga Husarska-Chmielarz, KAFTI, Jan Kallwejt (STGU), Cezary Koczwarski, KWASIEBORSKI DESIGN, LASKOWSCY DESIGN, Agnieszka Lasota, Dominik Lisik, MALAFOR, Karina Marusińska, Elżbieta Misztalewska, MIUKI by Miły projekt, MOHO DESIGN, MOO STUDIO Monika Ostaszewska-Olszewska, NOBO DESIGN (STGU), PINK PUG, PUFF-BUFF, Iwona Kosicka, Jakub Sobiepanek, HAKOBO, TABANDA, TEMPERÓWKA, VINYLCANVAS Dorota Buczkowska, Maurycy Gomulicki, Kobster, Rafał Szczepaniak, *starFil, Aleksandra Waliszewska, OSKAR ZIĘTA
Projekty 2D prezentowane przy współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej (STGU):
AnoMalia art studio, Jan Bajtlik, CHIGO DESING Studio, Robert Czerniawski, Agnieszka Dajczak, F11 Pracownia (Maciej Jabłoński, Iwona el Tanbouli Jabłońska), Grafixpol (Katarzyna Worpus-Wrońska, Jan Worpus-Budziejewski), Małgorzata Gurowska, HOMEWORK (Joanna Górska, Jerzy Skakun), Krzysztof Iwański, Marek Jagusiak, Roman Kaczmarczyk, Dawid Korzekwa, Michał Miszkurka, ORTOGRAFIKA, Oskar Podolski, POLKADOT, Nikodem Pręgowski, Syfon Studio, Elżbieta Wojciechowska, Filip Zagórski
LIFE IN 3D. Art Terrarium
14. IV – 26. V (main room)
Curator: Ewelina Bobińska
The architecture of the exhibition, logo, multimedia scenography: Cezary Koczwarski.
Life in 3D. Art Terrarium is a presentation of contemporary Polish design - the work of native designers, which can be seen on the world's most important design exhibitions and fairs.
Projects selected for the exhibition depict our daily life in three dimensions. Artists treated the exhibition subject in most parts with lightness and humor, often with a distance to the traditional forms adopted in the design, or function, with which we associate the well-known piece of furniture. Designers are experimenting with simple, accessible material, such as wood, felt, paper, creating a fantastic objects on the borderline of art. Young artists were inspired by the use of recycled organic material, energy saving solutions, the tradition of Polish folk ornamentation.
Life in 3D. Art Terrarium is the human living space closed in the terrarium in which art sets the rules. The viewer entering the exhibition architecture can observe, but is also observed while becoming a participant in an interactive game. In the dim light he encounters illuminated rooms as the symbolic, partially glassed terrariums, separating the private sphere of individual everyday life: a bedroom, kitchen, dining room, living room, play room. Each room is different, each has its own character. All designs are in their "natural environment" - a book on the shelves, posters on the walls, ceramic in the kitchen, original piece of furniture in the living room or dining room.

WSZYSTKO CZEGO NIE BĘDZIE I INNE BALIRY
Barbara Lis-Romańczukowa – Wszystko czego nie będzie i inne baliry
Wernisaż: 12 maja (czwartek) godz. 18.00
12 maja – 5 czerwca, sala kameralna
Kurator wystawy: Małgorzata Bojarska-Waszczuk
Balir – na próżno szukać definicji tej techniki w słownikach terminów sztuk plastycznych, wyszukiwarkach internetowych, a przecież słowo to brzmi tak adekwatnie, gdy patrzy się na te prace. Trudno również znaleźć inne określenie na tę formę działalności artystycznej Barbary Lis-Romańczukowej (BaLiR).
W twórczości artystki baliry pojawiły się już dobrych parę lat temu, być może po prostu przyszedł na nie czas na drodze poszukiwania coraz doskonalszej formy. Raczej nie miał tu miejsca przypadek, bo tu o Barbarę Lis-Romańczukową chodzi, medalierkę przede wszystkim, artystkę znakomitą, której wyczucie formy reliefu, rzeźby, prowadzenie przestrzennej linii jest doskonałe. Balir dał możliwość znacznie delikatniejszej formy niż metal, wręcz tkania powierzchni, w tej technice można uzyskać efekt oszronionej gałązki, pajęczej nici, ale też chociażby przez szerokie, skośne darcie papieru, nakładanie skrawków, mocno przestrzennej formy. Artystka w większości stosuje szlachetne papiery w kolorze ecru co dodatkowo podkreśla subtelność prac. Nie można zapomnieć, że balir wymaga światła, wyraźnego, bocznego, wtedy uwypuklą się wszelkie niuanse, jego wielopłaszczyznowość, przestrzenność.
Oglądane z pewnej odległości baliry wydają się być całkowicie abstrakcyjne, dopiero z bliska wypełniają się narracją; postaci, drzew, horyzontów, nabrzmiewają treścią. Te treści są mocno poetyckie, refleksyjne, skłaniające do chwili zastanowienia. Czasem ścieżka, która nagle zawija się w węzeł, zarys postaci przed otwartą przestrzenią, złamana gałązka, więcej mówią o losie niż wiele słów. Takie są baliry Barbary Lis-Romańczukowej, piękne, wyrafinowane, do wpatrywania się, do szukania wielu warstw, lub do chwilowego spojrzenia dla uspokojenia oka, myśli, dla chwili refleksji. /Małgorzata Jackiewicz-Garniec/
Barbara Lis-Romańczukowa jest jedną z najbardziej interesujących i znaczących artystek wywodzących się ze środowiska olsztyńskiego. Uprawia medalierstwo, grafikę, rysunek i balir. Studia w PWSSP w Gdańsku ukończyła dyplomem w 1960 roku. Laureatka licznych nagród i wyróżnień w dziedzinie medalierstwa i grafiki. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Prace w technice nazwanej autorsko – balirem, artystka pokazuje publicznie od około 10 lat.