RUSSIA NEXT DOOR
Russia Next Door. Art Installations from Kaliningrad
Wernisaż: 13 października (czwartek) godz. 18:00
13 października – 24 listopada, sala główna
Kuratorzy: Irina Czesnokowa, Jewgienij Umanskij
Koordynator: Ewelina Bobińska
Współorganizator: Filia Kaliningradzka Państwowego Centrum Sztuki Współczesnej
Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Wystawa prezentuje dzieła twórców i grup artystycznych działających w Kaliningradzie: Dymitrija Bułatowa i Aleksieja Czebykina, Olega Bliabliasa, Jewgenija Umanskiego, Jurija Wasiliewa, Jeleny Cwietajewej, Aleksandra Podoprigorowa, Daniła Akimowa, Xeni Uranovej oraz Grupy „San Donato". Są to instalacje wideo i przestrzenne, fotografie, muzyka. Wystawa ukazuje wielość zainteresowań współczesnych artystów z regionu tak bliskiego geograficznie Olsztynowi, a w ostatnich latach tu nie prezentowanego. Znajdziemy wśród nich dzieła w poetycki sposób interpretujące rzeczywistość rosyjską – także polityczną i społeczną; prace odnoszące się do osobistych egzystencjalnych doświadczeń autorów, a także projekt z pogranicza nauki i sztuki.
Podczas wernisażu Danił Akimow zaprezentował performance audiowizualny „Quasidekodowanie" inspirowany reliefem Stefana Knappa z atrium BWA.
Prace prezentowane w sali głównej i holu BWA to między innymi:
Oleg Bliablias „Męski taniec", 3-kanałowa instalacja video, 2007
10-letnia dzewczynka, rozpuściwszy włosy, boso, w jedwabnej sukience po babci wybija na rozpalonym asfalcie rytm świętej dla kaukaskich mężczyzn lezginki (z arabskiego dżangi – taniec wojenny przed bitwą). Drżenie, namiętność, odwaga, bohaterstwo i krew...
Jurij Wasiliew "Russian Red White", video performance, 01'45, 2009
Ktoś uparcie i niestrudzenie obsypuje twarz artysty zimnym, kłującym śniegiem, nie pozwala mu odetchnąć, mrugnąć, nabrać powietrza. A człowiek spokojnie stoi, zasypany śniegiem i cudzą obojętnością, niezrozumieniem, niezadowoleniem, złością.
Jewgenij Umanskij „Oni cię wybiorą - wydałem rozkaz!" instalacja video, 2008
Aktywność społeczna Rosjan w ciągu ostatnich dziesięcioleci znalazła odbicie w napisach na ścianach oraz w graffiti, a w ostatnich latach także w politycznym street arcie. Statyczna projekcja wideo „Oni cię wybiorą - wydałem rozkaz!" z przejaskrawionymi brutalnymi wizerunkami bohaterów i narracyjny psychodeliczny soundtrack uralskiej grupy „4 positions of Bruno" tworzą wrażenie histerii i katharsis Władzy.
Dmitrij Bułatow, Aleksiej Czebykin „To, co żyje we mnie". Instalacja bioaktywna, żywe gigantyczne ślimaki afrykańskie Achatina fulica.
Technologia Augmented Reality (rozszerzonej rzeczywistości) łączy przestrzeń realną i wirtualną. Realizując metaforę „domu-muszli", którą niesie na sobie ślimak, artyści „uzupełnili" realne muszle gigantycznych ślimaków czymś w rodzaju „elektronicznej aury" – interaktywna warstwa cyfrowej informacji wizualnej trafia na ekran w czasie rzeczywistym, a jej wygląd zależy od zachowania samych ślimaków, dynamiki ich przemieszczania w terrarium i intensywności komunikacji.
BOGUSZ
Bogusz – teatr – Brecht
14 października – 24 listopada, sala kameralna
Kurator: Jerzy Szpunt
Wystawa prezentuje dwa znakomite cykle prac Mariana Bogusza, powstałe do sztuk teatralnych utworów Bertolta Brechta: „Opera za trzy grosze" (prace ze zbiorów prywatnych państwa Ewy i Wojciecha Brojerów) oraz „Matka Courage" (prace ze zbiorów BWA Galerii Sztuki w Olsztynie). Dodatkowo została wzbogacona o fotografie zaprojektowanych przez Bogusza scenografii ze spektakli zrealizowanych w Polsce, m.in. z „Niemców" Leona Kruczkowskiego czy „Mazepy" Juliusza Słowackiego wystawianych w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.
Marian Bogusz (urodzony w Pleszewie w 1920 r., zm. w 1980 r. Warszawie) był jedną z najważniejszych postaci polskiego życia artystycznego XX wieku, nie tylko jako malarz i twórca projektów scenograficznych, ale również inicjator wielu ważnych przedsięwzięć, eksperymentalnych spotkań twórczych, przełomowych wystaw sztuki awangardowej. Współtworzył Grupę 55 oraz Galerię Krzywe Koło.
Współpraca: Muzeum Regionalne w Pleszewie