"Przekroczyć Rubikon". Kobiety w sztuce - szukanie przestrzeni wolności i tożsamości cz. III

BWA Galeria Sztuki w Olsztynie serdecznie zaprasza na spotkanie z cyklu popołudniowych wykładów o sztuce współczesnej, które odbędzie się 28 lutego (wtorek) o godz. 17:30 w siedzibie galerii – Piłsudskiego 38, Olsztyn.


Prelekcja, którą poprowadzi dr Ewa Gładkowska skupi się na tematyce kobiet w sztuce w ujęciu, które zaproponuje wykładowczyni.

Ostatni wykład poświęcony twórczości kobiet ewokuje pytanie: Czy kobiety w sztuce współczesnej przekroczyły Rubikon, istniejąc we wszystkich obszarach sztuki? Rzeźba przez wieki była domeną mężczyzn. W popularnonaukowej książce "100 genialnych rzeźb" znajdujemy zaledwie dziesięć dzieł wykonanych przez kobiety. Odwaga przekroczenia umownej granicy działania dokonała się powoli, bowiem dopiero w XX wieku.

O odwadze rzeźbiarek, ale także architektki i artystki video artu z innego kręgu kulturowego, o ich sukcesach będzie poświęcony wtorkowy wykład.


dr Ewa Gładkowska - historyk sztuki, adiunkt w Pracowni Przedmiotów Teoretyczno - Metodycznych Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Doktorat napisała pod kierunkiem prof. Tadeusza Chrzanowskiego. Członkini Grupy Roboczej Polskich i Niemieckich Historyków Sztuki i Konserwatorów. Główne obszary badań: historia sztuki nowoczesnej, historia estetyki, socjologia sztuki oraz dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur. Autorka licznych publikacji w języku polskim, niemieckim i angielskim poświęconym sztuce najnowszej, socjologii sztuki oraz dziedzictwu Warmii i Mazur.

TOŻSAMOŚĆ ROZKOSZY. Twórczość Natalii LL w kolekcji Juliusza Topolskiego

 Natalia LL

otwarcie: 10 marca (piątek), godz. 18:00 
10 marca – 16 kwietnia 2023 | sala główna

 

PARTNER: Fundacja ZW

   

 

„Jedna z czołowych, polskich artystek, bad-girl polskiej neoawangardy – Natalia LL – drwiła z kanonów, przekraczała granice i jak pisała Anna Markowska zastanawiając się nad twórczością artystki z początku lat 70-tych, chciała inaczej, ale to inaczej nie oznaczało rebelii i „zwykłej zmiany osi”1 ale było wyrazem tęsknoty za czymś innym, oraz „niezgodą na zastane role, schematy”2. Jej niezwykłość wynikała z osadzenia w sztuce, historii a zarazem poza nią w strefie podszeptów, instynktów i woli. Zgromadzone w kolekcji dzieła Natalii LL stanowią zbiór wcieleń artystki, emanacji jej energii i możliwości, których celem było ujawnianie nieprzewidywalnych, skrywanych i dotkliwych sfer ludzkiego istnienia (…).”

 

„Balansowanie na granicach i pragnienie wolności stały się światem Natalii LL (...).”


„Zawsze wybierała trudniejszą drogę: jako kobieta-artystka funkcjonowała na granicach artystycznego, męskiego środowiska, a z braku jednoznacznej stylistyki na granicach ówczesnych tendencji. Mimo to, a może właśnie dlatego jej sztuka triumfuje, wymykając się oczywistościom epoki i oczekiwań. Wiara artystki w to, iż w sztuce i poprzez nią objawia się prawdziwe oblicze człowieka jest bezwarunkowa, a balansowanie na krawędzi i ryzykowanie były nieodłącznymi elementami tego procesu (…).”

 

Fragment tekstu „Cała moc pochodzi z wnętrza” autorstwa Małgorzaty Jankowskiej

 

 

Natalia LL (ur. w 1937 w Żywcu, zm. w 2022 we Wrocławiu). W 1963 roku ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), pod kierunkiem profesora Stanisława Dawskiego. Po roku dołączyła do ZPAF. W latach 1970-1981 wraz z Andrzejem Lachowiczem, Zbigniewem Dłubakiem oraz Antonim Dzieduszyckim tworzyła galerię PERMAFO. Z Andrzejem Willem i Andrzejem Lachowiczem organizowała Międzynarodowe Triennale Rysunku, podczas którego pełniła funkcję komisarza oraz wiceprzewodniczącej. W 1975 roku włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, biorąc udział w licznych sympozjach i wystawach. Była stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1977 roku. W maju 2007 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2013 roku otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro – wyróżnienie wręczane artystom przez artystów, zaś w 2018 uhonorowana została Rosa Schapire Art Prize. W latach 2004-2013 pracowała jako Starszy Wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Jej prace zaliczane są do konceptualizmu, nurtów foto art i body art. Zajmowała się malarstwem, rzeźbą, instalacją, fotografią, wideo, performansem oraz rysunkiem. 


[1] A.Markowska, Niewidzialna ale wolna Natalia LL, Odra 2007, nr. 10, s. 68.

[2] Ibidem.

 

________________________________

Właścicielem praw majątkowych do wizerunków prac Natalii LL prezentowanych na wystawie oraz w katalogu jest Fundacja ZW w Toruniu / Archiwum Natalii LL

 

⚠️ Wystawa dla widzów od 16. roku życia. Wstęp dla osób młodszych, za zgodą opiekunów.