JA CHRZĄSZCZ

 Ryszard Grzyb

otwarcie: 18 maja (czwartek), godz. 18:00 
18 maja – 13 sierpnia 2023 | sala kameralna

 

KURATORKA: Katarzyna Piskorz

 

WSPÓŁPRACA:  

 

„Ja chrząszcz” to wystawa, na której zaprezentowanych zostanie ponad sto prac na papierze autorstwa Ryszarda Grzyba tworzonych w przeciągu trzech dekad (lata 70.-90). Zazwyczaj rysunki zalegają na dnie szuflady, gubią się na marginesach notatek, nieśmiało poprzedzają prace malarskie cieszące się większą estymą. Jednocześnie to właśnie one są pierwotnym środkiem ekspresji i idei, nieraz punktem wyjścia dla dalszych artystycznych poszukiwań. U Grzyba każdy rysunek jest bytem autonomicznym, skończonym, ale i docenionym przez samego twórcę. Wiele z prac na papierze poprzedzało malarski obraz nieświadomie, częstokroć z wieloletnim wyprzedzeniem.

Wystawa w BWA w Olsztynie jest drugą odsłoną projektu zainicjowanego jeszcze w pandemii i finalnie eksponowanego w HOS Gallery na przełomie maja i czerwca 2021. „Ja chrząszcz” jest tytułem jednego z wierszy Grzyba, a także tomu poezji, który towarzyszył ekspozycji oraz ją dopełniał o treści, które łatwo ulegają przeoczeniu w dorobku artystycznym malarza.

W jednym ze swoich tekstów Grzyb wspominał o niezbędnej dla sztuki „kategorii niemożliwości”, która nakazuje baczne przyglądanie się rzeczywistości i wyławianie z niej niesamowitości. Jednakże na odłów ten składają się zarówno momenty magiczne, niezwykle piękne, jak i upiorne i ohydne. Żartobliwość, obsceniczność i prowokacyjność rysunków Grzyba przypominają, że bywamy, bez wyjątku, fascynujący, ale i absurdalni, i paskudni. I zamiast biadolić i załamywać ręce, lepiej zmierzyć się z tym faktem z wyrozumiałością, dystansem i humorem. (...) / Katarzyna Piskorz

 

Ryszard Grzyb urodził się w 1956 roku w Sosnowcu. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w pracowni prof. Zbigniewa Karpińskiego (1976–1979) oraz na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1979–1981). Dyplom uzyskał w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego W latach 1982– 1992 był członkiem Gruppy, z którą wystawiał i uczestniczył w jej akcjach. Był też współzałożycielem i wydawcą pisma Gruppy – „Oj dobrze już”. Od połowy lat osiemdziesiątych odbył kilka podróży artystycznych: w maju i czerwcu 1986 razem z Ryszardem Woźniakiem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim, w latach 1990–1991 w Kolonii na zaproszenie Rafała Jablonki, w 1995 ponownie w Niemczech na stypendium w Lamspringe, a w 1996 w Saignon na zaproszenie Kamili Regent i Pierre’a Jaccauda. Jego obrazy znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Galerii Zachęta, w Muzeach Okręgowych w Katowicach, Bytomiu, Toruniu, Bydgoszczy, Olsztynie, w Museum Jerke w Recklinghausen, w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

Równolegle do malarstwa uprawia twórczość poetycką, zadebiutował jeszcze w okresie studiów we Wrocławiu. Swoje teksty publikował w „Nowym Wyrazie” (1980, 1981), „Miesięczniku Literackim” (1981), w piśmie „Oj dobrze już˝”, w publikacji Sztuka Najnowsza. Co słychać, pod red. M. Sitkowskiej (Warszawa 1989), i Young Poets of a New Poland, (London 1993) oraz w piśmie artystycznym Tytuł roboczy" (2004). Jego Zdania Napowietrzne zostały wydane przez Świat Literacki (2005). Zbiór wierszy Ja chrząszcz został wydany przez Fundację na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza we współpracy z galerią HOS (2020)

W 2004 rozpoczął multimedialny projekt Zdania napowietrzne, w ramach którego kolekcjonuje krótkie sentencje poetyckie, „absurdalne haiku” jak mówi i umieszcza je w kontekście zupełnie obcym poetyckim eksperymentom – na billboardach, pocztówkach, ołówkach, kubkach, zmienia je w neony, tabliczki informacyjne. Poprzez zawłaszczenie przestrzeni przeznaczonej dla innego rodzaju komunikatów, artysta wzmacnia siłę ich przekazu, wywołując swego rodzaju suspens.

Laureat Nagrody im. Jana Cybisa za 2010.

DRUGIE ŻYCIE ATLANTYDY PÓŁNOCY

otwarcie: 30 czerwca (piątek), godz. 18:00 
30 czerwca – 6 sierpnia 2023 | sala główna

 

KURATOR: Kazimierz Brakoniecki

 

WSPÓŁPRACA:       

 

PARTNER:      

 

 

Wystawa „Atlantyda Północy. Dawne Prusy Wschodnie w fotografii” (ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN) – wymyślona i zrealizowana przez Kazimierza Brakonieckiego we współpracy z Konradem Nawrockim dla Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie w 1993 roku – stała się wydarzeniem kulturowo-artystycznym jako pierwsza realizacja jednego z najważniejszych regionalnych haseł poznawania bez cenzury i resentymentów dziedzictwa zapomnianej, niedostępnej do 1989 roku wielokulturowej i wielonarodowej rzeczywistości ziem dawnych Prus Wschodnich – czyli Powiśla, Warmii, Mazur, obwodu kaliningradzkiego. Na fotogramach z przełomu XIX i XX w.  – wykonanych według oryginalnych szklanych negatywów – uchwycono niezwykłe widoki dawnych prusko-niemieckich miast i wiosek, zabytki i krajobrazy oraz życie codzienne mieszkańców, które już po I wojnie światowej w dużym stopniu odeszło w przeszłość.

Pokazywana po 30 latach wystawa zatytułowana „Drugie życie Atlantydy Północy” przynosi duży wybór fotogramów z tej pionierskiej ekspozycji, ale nie skupia się na drobiazgowej rejestracji dziedzictwa kulturowego byłej Ziemi Pruskiej, lecz na reporterskiej i artystycznej rejestracji bogactwa krajobrazów naturalnych i kulturowych w ich historycznych, często już nieistniejących, społecznych, regionalnych symbolach i obrazach. / Kazimierz Brakoniecki