A

WIELKI POLSKI MONACHIJCZYK

 Alfred Wierusz-Kowalski

 

Alfred Wierusz-Kowalski - Wielki Polski Monachijczyk / malarstwo

Wernisaż: 15 września (czwartek), godz. 17:00

15 września - 23 października, sala główna

 

Wystawa została przygotowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Autorem wystawy jest : Ewa Sekuła-Tauer

 

Alfred Wierusz-Kowalski urodził się w 1849 w Suwałkach, zmarł w 1915 w Monachium. Obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, był najpopularniejszym z polskich malarzy stale przebywających i działających w Monachium, przedstawicielem słynnej szkoły monachijskiej, w której tworzyło wielu polskich artystów nie znajdujących w podzielonej rozbiorami Polsce właściwych możliwości kształcenia i tworzenia.

Zamieszkał tam w roku 1873, po studiach malarstwa i rysunku w Warszawie i Dreźnie, został przyjęty do monachijskiej. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej akademii pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Józefa Brandta. Szybko został doceniony przez krytykę i publiczność; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i handlarzy dziełami sztuki. Której. W 1890 roku otrzymał tytuł honorowego profesora monachijskiej akademii.

 

 


Malował sceny rodzajowe z życia polskiej wsi, dworków szlacheckich, małych miasteczek. Najczęściej powtarzające się w tych obrazach motywy to koń i wiejski krajobraz, zwłaszcza zimowy. Przeważały obrazy niewielkiego formatu o dobrej kompozycji, rysunku, zwykle w wąskiej gamie barwnej, oddające dobrze perspektywę powietrzną, porę roku i dnia, nastrój. Wierusz-Kowalski był zapalonym myśliwym, często w jego twórczości pojawiają się tematy myśliwskie.

Największy rozgłos przyniosły mu jednak kompozycje, w których pojawił się motyw wilka. Były to najczęściej sceny przedstawiające wilki w zimowym, nocnym pejzażu, napadające na konie i podróżnych w saniach. Najsłynniejszym dziełem tego wątku w twórczości była wielka kompozycja "Napad wilków". Nie mogąc sprostać ogromnej ilości zamówień Wierusz-Kowalski musiał zatrudniać w swojej pracowni pomocników malarzy.

 

 

Wielka wystawa monograficzna Artysty powstała w oparciu o kolekcje muzeów w całej Polsce (Warszawa, Łódź, Białystok), a głównie Muzeum Okręgowego w Suwałkach, w którego zbiorach jest największy wybór prac Artysty. Na wystawie zaprezentowano kilkadziesiąt prac malarskich, rysunki, a także, by przybliżyć sylwetkę Artysty i czasy, w których tworzył, meble z epoki, stare fotografie, sztalugi.