AKORDY ŚWIATŁA I KOLORU
Wojciech Weiss - Akordy światła i koloru
Wernisaż: 17 stycznia (czwartek), godz. 17:00
17 stycznia - 2 marca, sala główna
Wystawa prac Wojciecha Weissa (1875 - 1950) i jego żony Ireny (1888 -1981) pochodzących z prywatnej, rodzinnej kolekcji stanowi okazję do przypomnienia twórczego dorobku wybitnego artysty, którego dzieła znalazły trwałe miejsce w historii polskiej sztuki, podkreślenia różnorodności jego dzieł i korelacji z wieloma stylami i nurtami, a ponadto stanowi sposobność do zobrazowania malarskich osiągnięć Ireny Weissowej używającej artystycznego pseudonimu Aneri. Ekspozycja nawiązuje do wcześniejszych wspólnych przedstawień dzieł Weissów, z których pierwsze miało miejsce już w 1926 roku, na wystawie Towarzystwa Sztuk Pięknych we Lwowie ("Aneri, Weiss, Wyczółkowski").
Prezentowane na wystawie prace pozwalają prześledzić drogę twórczą od akademickich rysunków, poprzez malarstwo klasyczne, obrazy z charakterystycznie rozjaśnioną paletą barwną, tzw. białego okresu, do dzieł tchnących impresjonizmem, ekspresjonizmem czy symbolizmem. Artysta podejmuje szeroką gamę tematów: pejzaże, martwe natury, portrety, scenki rodzajowe, akty, a nawet sceny historyczne. Nietrudno dostrzec w jego pracach analogie do twórczości wielkich mistrzów, czy np. sztuki japońskiej.
Wojciech Weiss urodził się w 1875 roku w Leordzie na Bukowinie, zmarł w 1950 roku w Krakowie. Kształcił się w latach 1892-99 w Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie, m.in. u Jana Matejki i Leona Wyczółkowskiego. Po studiach kilkakrotnie odbywał podróże artystyczne, głównie do Francji i Włoch. Od 1907 roku był profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, kompozycje fantastyczne i rodzajowe, sugestywne, zmysłowe akty. W początkowym okresie dominowały cechy młodopolskiego modernizmu i "ekspresyjnego symbolizmu", nieco później malował w duchu postimpresjonistycznego koloryzmu. W latach międzywojennych tworzył kompozycje figuralne, portrety, akty, martwe natury i pejzaże o klarownej, realistycznej formie. Po 1945 podejmował tematy społeczno-polityczne, kończąc symbolicznym obrazem Manifest (1950) w konwencji realizmu socjalistycznego.
Wystawa została przygotowana przez Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, ze zbiorów prywatnych rodziny Wojciecha Weissa.
Ekspozycji towarzyszy piękny edytorsko album dotyczący twórczości i życia Wojciecha i Ireny Weiss.