A

POLIFONICZNY KRAJOBRAZ

 Ewa i Jacek Doroszenko

Otwarcie: 6 września (piątek), godz. 18:00

6 września – 6 października 2024 | sala główna

 

TEKST: Natalia Barczyńska
KOORDYNACJA: Monika Sadowska 

 

Intermedialna wystawa duetu Ewy Doroszenko i Jacka Doroszenko składa się z serii fotografii, unikatowych obiektów fotograficznych, instalacji dźwiękowej oraz prac wideo, realizowanych w ciągu ostatnich lat w ramach programów Artist-in-Residence w Norwegii, Litwie, Czechach i Hiszpanii. Prace duetu Doroszenko są artystycznym dwugłosem, w którym autorzy podejmują się intermedialnych działań interwencyjnych wobec naturalnego krajobrazu, badając zależności pomiędzy jednostką a pejzażem. 

Żyjemy w czasie natury hybrydalnej, gdzie zaciera się granica między wytworami przypadkowymi, a tymi wyreżyserowanymi, wirtualnymi, czy sztucznie przekształconymi i gdzie coraz trudniej jest znaleźć miejsca umożliwiające prawdziwie dziewicze doświadczenie krajobrazu. Ludzkość zatraciła swoje pierwotne zdolności do uważności, na rzecz wyreżyserowanych mindfulnessowych trendów, a współczesna turystyka jest często poprzedzona zwiedzaniem Google Maps, czytaniem recenzji, oglądaniem instagramowych relacji innych podróżujących osób. Stawiając hipotezy na temat naszej relacji z naturą, artyści praktykują rytuały nomadycznej tułaczki opartej na ciągłej współpracy, dialogu i wymianie. Odkrywcze „podróżowanie bez turystyki”, które odbywa się w ramach artystycznych rezydencji, prowadzi ich do łączenia cielesnych doświadczeń z wszechobecnie dostępnymi cyfrowo produkowanymi obrazami geolokalizacyjnymi. Zwracając uwagę na ich zniekształcenia i pominięcia, artyści wykorzystują dźwięk oraz koncepcję ekologii pejzaży dźwiękowych, aby uzdrawiać naszą relację z naturalnym środowiskiem. Tak jak zauważa Palasama w Oczach Skóry” (2013), w świecie zdominowanym przez wzrokocentryczne doświadczenia, nie jesteśmy już w stanie poznawać krajobrazu inaczej niż poprzez percepcję wzrokową, często ograniczoną jedynie do kontaktu z czarnym lustrem ekranu telefonu, a obcowanie z naturą staje się coraz większym wyzwaniem. Dlatego możliwość sensorycznego odczuwania otoczenia jest istotnym aspektem wystawy. Bazujące na skrawkach odwiedzanych miejsc, postfotograficzne eksperymenty duetu Doroszenko płynnie łączą się z kreowanymi krajobrazami dźwiękowymi.

W pracach powstałych z tęsknoty za dziewiczym krajobrazem, Ewa i Jacek Doroszenko wskazują na to, jak cyfrowe media zawładnęły naszą percepcją rzeczywistości. Rozmyślania te mają wiele wspólnego z koncepcją kwadratowego horyzontu Paula Virillo, która jest omawiana na przykładzie interpozycji wielu ekranów, w kontekście wojny, konfliktów i stosunków międzynarodowych, jako metafora fragmentarycznego, pikselowego doświadczenia współczesnego życia, będącego pod wpływem proliferacji ekranów i urbanizacji. W otoczeniu zmęczonym jednorazowością i natychmiastowością gratyfikacji, duet Doroszenko skłania się ku zrównoważonym metodom produkcji swoich prac, w których niejednokrotnie recyklinguje i sampluje wyprodukowane już wcześniej obrazy i dźwięki, aby stworzyć z nich alternatywny pejzaż. Poddając refleksji współczesną relację z krajobrazem, wystawa jest odpowiedzią artystów na narastającą hiperkomunikację, hiperprodukcję, hiperaktywność. 

Natalia Barczyńska

 

Ewa Doroszenko – artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 i 2024 oraz Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2013 i 2011. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association. Finalistka m.in. Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 2013, Konkursu Fundacji Grey House w Krakowie 2011 oraz wielkokrotna uczestniczka programów Artist-in-Residence w różnych europejskich krajach. Swoje projekty prezentowała na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Galerii Propaganda w Warszawie, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kolonii Artystów w Gdańsku, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Instytucie Fotografii Fort w Warszawie, Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Foto Forum w Bolzano, Instytucie Polskim w Düsseldorfie. Prace Ewy Doroszenko znajdują się w wielu kolekcjach sztuki, m.in. w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Hotelu Raffles Europejski w Warszawie, Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Krupa Art Foundation we Wrocławiu.

https://ewa-doroszenko.com

https://www.instagram.com/ewadoroszenko

 

Jacek Doroszenko – artysta intermedialny badający relacje między dźwiękiem, obrazem i przestrzenią. Mieszka i tworzy w Warszawie oraz Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor realizacji audiowizualnych, prac wideo, instalacji dźwiękowych i projektów internetowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz wielokrotny uczestnik rezydencji artystycznych, m.in. Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Pragovka Gallery Praga w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach. Audiowizualne projekty prezentował na wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Instytucie Fotografii Fort w Warszawie, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Instytucie Polskim w Düsseldorfie oraz w ramach m.in. The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, Transmission Arts Festival w Atenach, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Fonomo Music & Film Festival w Bydgoszczy, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Mediations Biennale w Warszawie, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival w Porto, European Media Art Festival w Osnabrück, Performing Media Festival w South Bend, CoCart Festival CSW w Toruniu, Open-Source Art Festival w Sopocie. Artysta działa również w obszarze muzyki i sztuki dźwięku. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane w formie albumów o międzynarodowym zasięgu, m.in. Infinite Values, Time Released Sound w USA; Wide Grey, Eilean Records we Francji; Soundreaming i Bodyfulness, Audiobulb Records w Wielkiej Brytanii.

https://doroszenko.com

https://www.instagram.com/jacek.doroszenko

__________

The intermedia exhibition of the Ewa Doroszenko and Jacek Doroszenko duo consists of a series of photographs, unique photographic objects, a sound installation, and video works, created in recent years as part of Artist-in-Residence programs in Norway, Lithuania, Czechia, and Spain. The works of Ewa and Jacek Doroszenko are an artistic duet in which the authors undertake intermedia interventions in the natural landscape, examining the relationships between the individual and the landscape.

We live in a time of hybrid nature, where the line between accidental products and those which are directed, virtual or artificially transformed is blurred, and where it is increasingly difficult to find places that allow for a truly untamed experience of the landscape. Humanity has lost its original capacity for mindfulness in favor of staged mindfulness trends, and modern tourism is often preceded by exploring Google Maps, reading reviews, and watching other travelers’ Instagram stories. By posing hypotheses about our relationship with nature, the artists themselves practice rituals of nomadic wandering based on constant collaboration, dialogue, and exchange. The exploratory “traveling without tourism” that takes place in the framework of the artist residencies leads them to connect corporeal experiences with ubiquitous digitally produced geolocated images. By drawing attention to their distortions and omissions, the artists use sound and the concept of soundscape ecology to heal our relationship with the natural environment. As Pallasmaa notes in “The Eyes of the Skin” (2013), in a world dominated by sight-centric experiences, we are no longer able to experience the landscape in any other way than through visual perception, often limited to contact with the black mirror of a phone screen; and communion with nature is becoming an increasing challenge. Therefore, the possibility of sensory perception of the surroundings is an important aspect of the exhibition. Based on fragments of visited places, the post-photographic experiments of the Doroszenko duo seamlessly connect with the created soundscapes.

In works born out of a longing for a pristine landscape, Ewa and Jacek Doroszenko point to how digital media have taken over our perception of reality. These musings have much in common with Paul Virillo’s concept of the “square horizon,” which is discussed through the interposition of multiple screens, in the context of war, conflicts, and international relations, as a metaphor for the fragmented, pixelated experience of contemporary life, influenced by the proliferation of screens and urbanization. In an environment tired of disposability and immediacy of gratification, the Doroszenko duo lean toward sustainable methods of producing their works, often recycling and sampling previously produced images and sounds to create an alternative landscape. Reflecting on the contemporary relationship with the landscape, the exhibition is the artists’ response to the aforementioned growing hypercommunication, hyperproduction, and hyperactivity. / Natalia Barczyńska

Ewa Doroszenko – intermedia artist, Doctor of Fine Arts, lives and works in Warsaw. Graduate of the Nicolaus Copernicus University in Toruń, scholarship holder of the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland in 2019 and 2024 and the City of Torun in the field of culture in 2013 and 2011. Winner of many international competitions, including Preview - Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 - doc! photo magazine, Debut 2018 - Lithuanian Photographers Association. Finalist of, among others, Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH - Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organization open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Rybie Oko Youth Art Biennale 2013, Grey House Foundation Competition in Krakow 2011, and a multiple participant in Artist-in-Residence programs in various European countries. She presented her works at many solo and duo exhibitions, including at the Wrocław Contemporary Museum, Fait Gallery in Brno, Propaganda Gallery in Warsaw, Starak Family Foundation in Warsaw, Artists’ Colony in Gdansk, Wozownia Art Gallery in Torun, the Fort Institute of Photography in Warsaw, Municipal Gallery bwa in Bydgoszcz, Pragovka Gallery in Prague, Exgirlfriend Gallery in Berlin, the Witold Lutosławski National Forum of Music in Wrocław, Foto Forum in Bolzano, Polish Institute in Düsseldorf. Ewa Doroszenko's works can be found in many art collections, including the collections of the Centre for Contemporary Art Znaki Czasu in Toruń, the Raffles Europejski Hotel in Warsaw, the Zachęta Lower Silesian Society for the Encouragement of Fine Arts in Wrocław, and the Krupa Art Foundation in Wrocław.
https://ewa-doroszenko.com
https://www.instagram.com/ewadoroszenko

Jacek Doroszenko – intermedia artist exploring the relationship between sound, image and space. He lives and works in Warsaw and Krakow. Graduate of the Academy of Fine Arts in Krakow, author of audiovisual works, videos, sound installations and internet projects. Scholarship holder of the Minister of Culture and National Heritage of the Republic of Poland in 2020, the City of Toruń in the field of culture in 2011 and a multiple participant in artistic residencies, including Hangar Barcelona in Spain, Kunstnarhuset Messen Ålvik in Norway, Atelierhaus Salzamt Linz in Austria, The Island Resignified Lefkada in Greece, Pragovka Gallery Prague in the Czech Republic, Klaipeda Culture Communication Center in Lithuania, Petrohradska Kolektiv Prague in the Czech Republic. He presented audiovisual projects at many solo and duo exhibitions, including at at the Wrocław Contemporary Museum, Fait Gallery in Brno, the Fort Institute of Photography in Warsaw, Pragovka Gallery in Prague, Exgirlfriend Gallery in Berlin, the Witold Lutosławski National Forum of Music in Wrocław, Foto Forum in Bolzano, Polish Institute in Düsseldorf, and as part of The Wrong New Digital Art Biennale in Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival in Sao Paulo, Transmission Arts Festival in Athens, ISEA International Symposium on Electronic Art in Vancouver, Fonomo Music & Film Festival in Bydgoszcz, Musica Electronica Nova in Wrocław, Mediations Biennale in Warsaw, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival in Porto, European Media Art Festival in Osnabrück, Performing Media Festival in South Bend, CoCart Festival in Toruń, Open-Source Art Festival in Sopot. The artist is also active in the field of music and sound art. His musical compositions have been released in the form of albums of international scope, including Infinite Values, Time Released Sound in the USA; Wide Grey, Eilean Records in France; Soundreaming and Bodyfulness, and Audiobulb Records in the UK.
https://doroszenko.com
https://www.instagram.com/jacek.doroszenko

 

Fot. Ewa Doroszenko, Overlooked Horizons, druk fotograficzny na poliestrze – detal, 2023