A

PRZECIĘCIA. Wystawa laureatów 5. Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora

OTWARCIE:
20 listopada (czwartek), godz. 18:00

OPRAWA MUZYCZNA WERNISAŻU:
Maciej Trzeszczkowski TAS

CZAS TRWANIA I MIEJSCE:

20 listopada – 14 grudnia 2025
HALA URANIA | BWA Olsztyn | al. Marsz. J. Piłsudskiego 44


KURATORKA:
Monika Sadowska 

 

Aleksandra Chowaniec, Elżbieta Chudy, Jakub Kozłowski i Milan Zientara to czwórka artystów i artystek młodego pokolenia, którzy wiosną 2024 roku zostali wyróżnieni podczas piątej edycji Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora. Olsztyńska wystawa jest prezentacją twórczości wybranych laureatów – próbą zderzenia, a zarazem przestrzenią spotkania różnych wrażliwości, języków malarskich oraz sposobów myślenia.

Ekspozycja jest dialogiem między indywidualnymi postawami, które – choć zakorzenione w tradycji malarstwa – poszukują nowych znaczeń i współczesnych kontekstów. Każdy z artystów i artystek w inny sposób mierzy się z problemem formy, koloru i narracji: od intymnych notacji codzienności czy problemów współczesności przez gest malarski jako ślad emocji, po relację obrazu z przestrzenią, a niekiedy dialog z obiektem, który stanowi wyjście z przestrzeni płótna.

Aleksandra Chowaniec skupia się na człowieku i jego relacjach z otaczającą przestrzenią, a także na ciele, tym nieidealnym, lecz będącym domem dla ludzkiej tożsamości. W swoich pracach artystka zatrzymuje czas, wybiera modeli podświadomie, później studiuje każdy ważny dla niej detal - żyły, zmarszczki, grymasy, szuka zmęczenia pod oczami. Operuje kolorem, podkreśla niebieskości, ochry i czerwienie. Jej prace przedstawiają osoby spotkane przypadkowo na ulicy, których być może już nigdy nie zobaczy ponownie, jak i ludzi bliskich jej sercu. 

Elżbieta Chudy dotyka problemu samotności i nieobecności w przestrzeni współczesnego miasta. Jej malarstwo to ciche studium codzienności, w której zwyczajne miejsca, gesty, ludzie – stają się nośnikami emocji, niewypowiedzianych myśli i egzystencjalnego napięcia. Artystka buduje obrazy z subtelnych kontrastów światła i cienia nadając im poczucie tajemniczości przez rozmycie. W jej pracach samotność przestaje być uczuciem, a staje się przestrzenią, w której odbija się współczesny człowiek – zagubiony, milczący, poszukujący własnej tożsamości wśród betonowych ścian i miejskiego gwaru.

Jakub Kozłowski w serii „Misiologia” przyjmuje rolę badacza fikcyjnej dziedziny – tytułowej misiologii, której centrum zainteresowania jest obiekt pluszowego misia. Poprzez algorytmiczne, manualne oraz symboliczne manipulacje na obiekcie tworzy reprezentacje procesu jego metamorfozy, zarówno wizualnej jak i znaczeniowej. Za pomocą obrazów, form przestrzennych oraz zapachów artysta bada reakcje odbiorcy na emergentne jakości tych form, oraz eksploruje subiektywne doznania, które dyktowane są przez dysonans pomiędzy pierwotnie zakorzenionym komfortem a obronną reakcją na obcość.

Milan Zientara zderza ze sobą obraz i obiekt, tworząc pomiędzy nimi przestrzeń dialogu, za sprawą której można widzieć więcej. Artysta tworzy prace o bogatej warstwie symbolicznej, w których osobiste doświadczenie staje się punktem wyjścia do szerszych refleksji nad kondycją człowieka. Jego prace eksplorują relacje międzyludzkie, męską cielesność, seksualność, zdrowie psychiczne oraz mechanizmy przemocy i rytuałów społecznych. Artysta bada, w jaki sposób patriarchalne struktury kształtują tożsamość mężczyzny, jednocześnie pozostawiając przestrzeń dla niedopowiedzeń i osobistych fantazji – tworząc w ten sposób obrazy, które balansują między intymnością a uniwersalnym doświadczeniem.

Wystawa otwiera przestrzeń do obserwacji procesu dojrzewania artystycznych tożsamości, które pozostają w ruchu, w stanie poszukiwania i redefinicji. Staje się również głosem pokolenia młodych ludzi, którzy poszukują samych siebie w tym często niezrozumiałym dla nich świecie. Każda praca, każdy obraz jest jak zapis myśli, przeżyć, lecz przekształcony w sztukę, a tytułowe przecięcia, pełne są pytań i niedopowiedzeń, ale też niezwykłej autentyczności, tkwiącej w tych młodych ludziach.

_____

Elżbieta Chudy – urodzona w 2002 roku, studentka V roku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Finalistka konkursu CX Art 2022, wyróżniona w konkursie im. Sławomira Karpowicza ,,Nokturn'' 2022 oraz laureatka 5. Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora 2024. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. O swej twórczości mówi: „Szukam uniwersalności doświadczeń, które potrafimy odczuwać tak samo i nadawać im podobne znaczenia. Ważnym aspektem są dla mnie wspomnienia, ich tkanki i płynność, w czasie, gdy pamięć utrwala obraz. Pociąga mnie ich pozorna namacalność, którą próbuję uchwycić”.

Aleksandra Chowaniec – urodzona w 1999 roku. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, ze specjalizacją snycerstwo. Absolwentka wydziału Malarstwa gdańskiej, dyplom u prof. Piotra Józefowicza. Laureatka 5. edycji Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. W. Fangora. Brała udział zarówno w wystawach indywidualnych jak i zbiorowych, m.in.: „Phobia Sociales” w Gdańskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuki, „Czego chcą obrazy?” w Kołobrzeskim RCK, zaprezentowała także swoje malarstwo w Zakopiańskim Hotelu Paryski Art&Business w 2020 roku. Wystawa przeobraziła się w ekspozycję stałą, a wybrane obrazy artystki wiszą tam do dziś. Aktualnie większość jej prac jest pod opieką poznańskiej galerii „Wiele Sztuki”.

 

Jakub Kozłowski – urodzony w 1999 roku w Świdniku, malarz i artysta intermedialny. Absolwent Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania w Lublinie na kierunku Grafika. Ukończył Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Piotra Józefowicza. Do malar­stwa doszedł poprzez eks­pe­rymen­to­wa­nie z muzyką oraz two­rze­niem muzycz­nych wizu­ali­za­cji. W swo­jej drodze twórczej prze­szedł przez etap fascyna­cji archi­tek­turą, rzeźbą oraz gra­fiką. Z tych wła­śnie doświad­czeń wyro­sło jego zain­te­re­so­wa­nie sztuką gene­ratywną, nauką (szcze­gól­nie mate­ma­tyką oraz fizyką) oraz nowymi tech­no­lo­giami. W swo­jej twór­czo­ści sku­pia się przede wszyst­kim na pro­ce­sie oraz kon­struk­cji obrazu, wyko­rzy­stu­jąc algo­rytmy, sztuczną inte­li­gen­cję i nowe technologie. Inspiruje się właściwościami otaczającego go świata, współczesną nauką oraz fikcją Stanisława Lema.

 

Milan Zientara – urodzony w 1999 roku, student IV roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Artysta wizualny zajmujący się malarstwem, rysunkiem oraz materią rzeźbiarską. W swojej twórczości wykorzystuje materiały porzucone, traktowane jako odpad. Nawiązuje dialogi z popkulturą, kampowym kinem grozy oraz drastycznymi rytuałami. Porusza tematykę relacji międzyludzkich, męskiej seksualności, przemocy fizycznej i psychicznej, zwierzęcych instynktów oraz wpływu współczesności na modyfikacje cielesne. Brał udział w wystawach w MOS Gorzów, Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Galerii Rondo Sztuki, BWA Olsztyn, BWA Ostrowiec oraz Atelier Aunen w Norymberdze. Stypendysta miasta Krakowa na realizację projektu indywidualnego w Domu Krakowskim w Norymberdze w programie rezydencji artystycznych w 2024 roku.