
EFEKT AUREOLI/HALO EFFECT
Beata Ewa Białecka - Efekt aureoli / Halo effect
2 marca - 2 kwietnia, sala główna
Kuratorka: Małgorzata Bojarska-Waszczuk
Tytuł wystawy „Efekt aureoli/ Halo effect” to połączenie aureoli świętości, siły duchowej, duchowego światła ze zjawiskiem określanym w psychologii jako efekt aureoli, który jest odmianą błędu atrybucji. Aureole i atrybuty towarzyszą wizerunkom świętych, to na ich podstawie identyfikujemy postaci. Wynika stąd, że atrybucja to proces rozpoznania łagodnego, wrażeniowego, na tzw. pierwszy rzut oka, ale też często zdeformowanego czy nieprawdziwego. We współczesnym odbiorze efekt aureoli to najprościej rzecz ujmując, uleganie złudzeniu.
Moje prace powstają na styku ikonografii chrześcijańskiej i popkultury. Główną bohaterką obrazów jest kobieta, która wciąż na nowo dostępuje sakralizacji, staje się "nową ikoną" albo feminizuję zastaną ikonografię, i tak pojawiają się żeńskie „odpowiedniki” uświęconych męskich przedstawień: Dobrego Pasterza, św. Sebastiana, czy też, jak w „Annie Samotrzeciej” – dziewczęcego, małego Chrystusa. Zamieniam ikonę męską w żeńską. Maluję współczesne piety, hieratyczne madonny w otoczeniu córek, sceny chrztu czy po prostu sceny rodzinne.
Często wprowadzam do obrazu słowo, rodzaj współczesnej biblii pauperum. Są to nazwy lub slogany firm odzieżowych, a szczególnie bieliźniarskich, bo te kojarzą się jeszcze silniej z kobiecością, kobiecą intymnością. To wskazanie na reklamę nie tylko podkreśla konsumpcyjny styl życia bohaterek ale również słowa te mają do spełnienia ważne zadanie, wesprzeć ideę obrazu, dopełnić dialog z widzem, tak by światy sacrum i profanum mogły się swobodnie komunikować. / BEB