
JAKO W NIEBIE TAK I NA ZIEMI
otwarcie: 8 kwietnia, godz. 18:00
8 kwietnia – 15 maja 2022 | sala główna
KURATORKA: Ewa Borysiewicz
W dniu otwarcia wystawy 8 kwietnia o godz. 18:00 zapraszamy na spotkanie z artystką i kuratorką.
Tytuł wystawy Karoliny Bielawskiej można interpretować jako model relacji mikro- i makrokosmosu. W ujęciu proponowanym przez wczesnonowożytnych alchemików ten pierwszy oznaczać ma jednostkę, drugi natomiast wskazuje wspólnotę lub wszechświat. Maksymę „jako w niebie, tak i na ziemi” zaczerpniętą z Tabula Smaragdina przypisuje się Hermesowi Trismegistosowi, patronowi triady religia – nauka – sztuka. „To, co jest na ziemi, zgadza się z tym, co na niebie, a to, co w niebie, zgadza się z tym, co w ziemi” – co za tym idzie, wszystko, co dzieje się na jednej płaszczyźnie rzeczywistości, wydarza się również w pozostałych jej wymiarach.
Zrozumienie zjawiska w mikroskali prowadzi do przeniknięcia jego istoty w skali makro, a pojęcie zasady kierującej szczegółem jest konieczne do zgłębienia tajemnicy ogółu. Do nabycia tej cennej umiejętności niezbędna jest uważna obserwacja, zmiana perspektywy, dystans. To one wyznaczają granice szeroko rozumianego horyzontu, któremu artystka poświęca szczególną uwagę w wystawie w BWA Olsztyn. Konstelacja to słowo równie dobrze opisujące nową koncepcję Bielawskiej – samostanowiące, pojedyncze prace artystka układa w zmienne konfiguracje, opierające się na większym przestrzennym porządku i jednocześnie kwestionujące go.
Kompozycje Bielawskiej, nierzadko przywołujące antropomorficzne lub animalistyczne skojarzenia, stanowią kontynuację refleksji artystki skupionej wokół zawiłości rozpiętych na linii człowiek – otoczenie. W pracach z cyklu „Warstwa ochronna” (2020), „Dwie strony” (2021) czy instalacji „Torque” (2021) poruszone zostały kwestie poczucia opresji, specyfiki konfliktu, walki o dominację i wreszcie potrzeby zbudowania równowagi. Stosując charakterystyczne, dynamiczne gesty, artystka nadaje kształt i sile, i słabości. Na surowych płótnach uchwyca precyzyjne ciosy przeplatające się ze skutecznymi unikami, które ostatecznie formuje w dumne (z całym brzemieniem ambiwalencji, które konotuje to określenie) sylwety. Prace Bielawskiej nie mają ilustracyjnego charakteru. Ich sens zawiera się w grze napięć i rytmie wypracowanych wyrazistych form. Nowe realizacje wykorzystują rygorystycznie określony repertuar form i barw, pod którymi tym razem kryje się problem skali i zależności, traktujący jednostkę jako jeden z elementów rozbudowanej całości. Wszystkie jej części są równoważne, jednak, gdy któraś z nich szwankuje, zachwianiu ulegają pozostałe człony, co prowadzi do nadwyrężenia całego układu.
ARTYSTKA:
Karolina Bielawska (ur. 1986, Olsztyn), absolwentka Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2015). Dyplom magisterski obroniła w Pracowni Przestrzeni Malarskiej Leona Tarasewicza i Pawła Susida. Artystka wizualna, w swoich pracach wykorzystuje malarstwo i rzeźbę. Łączy różne techniki oraz materiały malarskie, takie jak płyty gipsowe, emalie, masy bitumiczne, lakiery. Jej twórczość często odnosi się do historii i kontekstu miejsca. Stypendystka MKiDN (2017, 2020), finalistka konkursu Strabag Artaward International 2021. Jej prace były pokazywane m.in. w: Palazzo San Giuseppe w Polignano a Mare (2022), Galerii Dobro w Olsztynie (2021), Galerii Wschód w Warszawie (2021, 2018), Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2019), Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie (2019, 2018), Glassyard Gallery w Budapeszcie (2018), Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu (2017). Mieszka i pracuje w Warszawie, jest reprezentowana przez Galerię Wschód w Warszawie.
KURATORKA:
Ewa Borysiewicz (ur. 1985), absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Uczęszczała na zajęcia z historii sztuki i kultury wizualnej na Freie Universitaet w Berlinie i Central European University w Budapeszcie. Członkini zespołu kuratorskiego (pod kierownictwem Andy Rottenberg) realizującego wystawę “Obok. Polska - Niemcy. 1000 lat historii w sztuce” w Martin - Gropius - Bau w Berlinie. Autorka publikacji na temat subwersywnego potencjału technik non - camerowych na przykładzie oeuvre Juliana Józefa Antonisza (Rausz kinetyczny, wyd. 40 000 malarzy). Kuratorka i współkuratorka wystaw. Od 2012 do 2019 zatrudniona w Instytucie Adama Mickiewicza na stanowisku ekspert / kurator ds. sztuk wizualnych. Autorka tekstów na temat sztuki współczesnej publikowanych w polskich (Vogue, Przekrój, Znak) i zagranicznych (SPIKE, Flash Art, Art/Agenda, Camera Austria) magazynach. Od 2018 współtworzy projekt “Friend of a Friend”. Współpracuje z magazynem BLOK od 2020 roku.

FOTOGRAFIA
Otwarcie: 6 maja (piątek)
6 maja – 5 czerwca 2022 | sala kameralna
WSPÓŁORGANIZATOR: Agencja Zegart
W dniu otwarcia 6 maja o godz. 18:00 zapraszamy na spotkanie z artystą i Jerzym Zegarlińskim z Agencji Zegart.
Wystawa Fotografia powstała ze zdjęć wykonanych w latach 2006-2021, w Polsce i w wielu krajach świata, m.in. w: Armenii, Rosji, USA, Gwatemali, Belize, Włoszech, Francji, Białorusi, Maroku, Syrii i Libanie. W Polsce była już prezentowana m.in. w: Warszawie, Legnicy, Bydgoszczy i Tarnowie. Ekspozycja w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie została zorganizowana we współpracy z Agencją Zegart.
Autor o sobie i wystawie: Podróżuję w poszukiwaniu spokoju. Szczególnego stanu uwagi, skupienia i odbioru wrażeń. Pięknego uczucia, które zgubiłem w trakcie życia i które odnajduję czasem, gdzieś daleko od domu, przed zrobieniem zdjęcia. Na przecięciu fascynacji tym co widzę, poczuciem samotności, koniecznym żeby to zobaczyć i tęsknoty za niemożliwym do złożenia krajobrazem, z tyłu mojej głowy. Fotografie z wystawy pokazują głównie miejsca, które znajduję w trakcie moich podróży, związanych z pracą filmowca dokumentalisty. W momentach ukradzionych moim filmom.
Marcin Sauter fotograf, reżyser, operator filmowy, mieszkaniec Bydgoszczy. Członek Związku Polskich Artystow Fotografików i Polskiej Akademii Filmowej. Studiował fotografię w PWSFTviT w Łodzi. Absolwent i wykładowca Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. W latach 90-tych fotoreporter Gazety Wyborczej. Publikował fotoreportaże w czasopismach Pozytyw i Magazyn Rzeczpospolitej. Fotosista Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Autor ok. 20 indywidualnych wystaw fotograficznych, m.in. ostatnio w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii Sztuki Współczesnej w Kołobrzegu, Galerii Miejskiej w Krakowie i Galerii Arsenał we Wrocławiu. Reżyser i operator ponad 20 filmów dokumentalnych, m.in. Hakawati, La Machina i Na północ od Kalabrii, za które otrzymał ok. 40 nagród filmowych, w tym główne nagrody na festiwalach filmowych, m.in. w: Meksyku, Paryżu, Chicago, Wilnie, Londynie, Kijowie, Belfaście, Lizbonie i Krakowie. Jego film Za płotem został uznany we Francji za jeden z 10 najwybitniejszych, krótkometrażowych filmów ostatniej dekady. W 2006 r. otrzymał list gratulacyjny od Prezydenta RP za sukcesy filmowe za granicą. W 2017 r., na 25 Międzynarodowym Festiwalu Operatorów Filmowych CAMERIMAGE, jego film Żalanasz zdobył główną nagrodę, wśród dzieł krótkometrażowych. W 2021 r. wszedł na ekrany jego pierwszy - jako reżysera - film fabularny Miasto.